دفتر امور حقوقي دانشگاه به عنوان يكي از مديريت هاي زير مجموعه رياست محترم دانشگاه با ماموريت و رسالت استيفاي حقوق و حفظ منافع دانشگاه به انجام وظايف خود مي پردازد،كه اهم شرح وظايف و اختيارات دفتر به شرح زير مي باشد:
شرح وظايف
1) اموردعاوي (حقوقي – كيفري)
اموري است كه از طريق دفتر امور حقوقي جهت استيفاي حقوق دانشگاه و يا دفاع از حقوق دانشگاه از طريق مراجع قضائي انجام مي شود:
الف)دعاوي حقوقي:
تهيه و جمع آوري مدارك لازم جهت تنظيم دادخواست حقوقي و يا لايحه دفاعيه، تقديم دادخواست به مرجع قضايي و ثبت آن و اخذ شماره ثبت و پيگيري،شركت در جلسات دادرسي پس از تعيين وقت ،پيگيري و اطلاع از مفاد آراي صادره له و عليه دانشگاه و پي گيري اجراي حكم،اعتراض و تجديد نظر خواهي نسبت به آرايي كه عليه دانشگاه صادر گرديده است.
اخذ خسارات از متخلفين از مفاد قرارداد
اخذ خسارات از ممتنعين از اجراي تعهدات از طريق مراجع قضايي و يا دفتر اسناد رسمي و يا ادارات ثبت
اقدامات قانوني مبني بر تخليه ملك و مطالبه ضرر و زيان وارده ، مطالبه اجور معوقه
الزام به انجام تعهد از طرق مختلف قانوني از جمله مراجع قضايي و دفاتر اسناد رسمي و اداره ثبت اسناد
بررسي و پاسخ به ادعاهاي حقوقي مطروحه عليه دانشگاه در مراجع غير قضايي
بررسي، شركت در جلسات رسيدگي ديوان عدالت اداري
بررسي، پاسخ شركت در جلسات رسيدگي ديوان عدالت اداري مربوط به شكايت اشخاص حقيقي و حقوقي عليه دانشگاه و مؤسسات تابعه
ب)دعاوي كيفري:
تهيه و جمع آوري مدارك و مستندات لازم جهت تنظيم شكوائيه
تقديم شكوائيه به مرجع قضايي(قاضي ارجاع)، ثبت آن و اخذ شماره ثبت
مراجعه به واحد ارجاع شونده و تكميل برگه اظهارات و تشكيل پرونده
پيگيري از طريق مراجع قضايي و انتظامي ( بازپرسي، دادياري ،كلانتري،آگاهي)
معرفي نماينده حقوقي، شركت در وقت تعيين شده و پيگيري تا حصول نتيجه
تجديد نظر خواهي از آرايي كه عليه دانشگاه صادر شده اند
پيگيري اجراي حكم، آراء قطعي
حمايت قضايي از كارمندان و مسئولين در مراجع قضايي
2) امور قراردادها
تهيه و تنظيم برگ شرايط مناقصه و مزايده
تهيه و تنظيم برگ شرايط استعلام
تهيه و تنظيم پيوست ها و ضمائم مناقصه
تهيه و تنظيم قراردادهاي مورد نياز واحد هاي تابعه دانشگاه
تهيه وتنظيم متمم ها و اصلاحيه هاي قرارداد بر اساس مجوزهاي صادره
بررسي و اعلام نقطه نظرات كارشناسي در خصوص قراردادهاي ارسالي از واحد هاي تابعه دانشگاه
تهيه و طراحي فرم هاي مورد نياز
بررسي مدارك و اسناد مورد نياز جهت تنظيم قرارداد
تهيه و تنظيم بسته و چك ليست خدمات مورد نياز
اعمال نقطه نظرات اصلاحي در بسته و چك ليست هاي موجود
ثبت وضبط قراردادهاي منعقده در بانك اطلاعاتي در خصوص قراردادهاي منعقده دانشگاه
استخراج و ارائه آمار در خصوص قراردادهاي منعقده دانشگاه
درج اطلاعات مربوط به مزايده ها و مناقصه هاي دانشگاه در سايت دانشگاه، پايگاه ملي مناقصات و سامانه سازمان بازرسي كل كشور
تنظيم آگهي روزنامه جهت مناقصه ها و مزايده هاي دانشگاه
بايگاني مكاتبات و پرونده هاي مربوط
ثبت اطلاعات آماري مناقصه هاو مزايده هاي برگزار شده
هماهنگي وبرنامه ريزي در خصوص جلسات بازگشايي پاكتهاي مناقصه ها و مزايده هاي دانشگاه وتنظيم صورتجلسه كميسيون
مطالعه و رعايت دستورالعملها، بخشنامه ها و آيين نامه مالي و معاملاتي دانشگاه درخصوص تنظيم مفاد شرايط و قراردادهاي تنظيمي
شركت درجلسات،همايش ها و نشست هاي مرتبط طبق دستور رييس دفتر امورحقوقي
3) امور تعهدات
بررسي وضعيت تعهد و اخذ غرامت تحصيلي از متعهديني كه از انجام خدمت تعهدات قانوني خويش، خودداري نموده اند
اقدامات مورد نياز در خصوص انجام مكاتبات لازم در زمينه سند تعهد و تعيين ميزان مطالبات دانشگاه از متعهدين از طريق ادارات و قسمت هاي مربوطه پرداخت كننده وجوه يا مراجع مسئول مندرج در سند تعهد
اخذ تعهد رسمي از افرادي كه جهت گذراندن دوره هاي آموزشي به اين دفتر معرفي مي گردند
اخذ تعهد جهت فرصتهاي مطالعاتي
پيگيري اسناد متعهدين به خدمت( دانشجويان پزشكي، پرستاري ، بهياري) و مستنكفين خدمت و همچنين فسخ اسنادي كه تعهد آنان سپري شده است
نظارت و اقدام به صدور درخواست اجرائيه نسبت به اسناد لازم الاجرا به منظور وصول حقوق دانشگاه و دولت
اخذ تعهد جهت فرصتهاي مطالعاتي
اخذ وثيقه ملكي و غير ملكي از متقاضيان استفاده از بورس تحصيلي
اقدام در جهت فك سند در صورت ايفاي تعهدات شخص متعهد از طريق دفترخانه مربوطه و اجراي ثبت تا حصول نتيجه
در صورت عدم ايفاي تعهد تقاضاي صدور اجراييه و ارسال آن به اجراي ثبت جهت وصول طلب
مكاتبه با اداره متبوع كارمند ضامن جهت مبلغ مورد مطالبه و كسر از حقوق وي
4) امور املاك
شناسايي اموال غير منقول ملكي و موقوفه اي، داراي سند(رسمي، واگذاري عادي، صلحنامه،...)، فاقد سند مالكيت متعلق به دانشگاه
اخذ اطلاعات اموال غير منقول دانشگاه از واحدهاي تابعه به صورت ساليانه جهت به روز كردن آمار و اطلاعات املاك
اخذ مستندات مالكيت املاك دانشگاه از واحدهاي تابعه، جهت نگهداري در دفتر امورحقوقي و ارسال اصل اسناد مالكيت رسمي به اداره اموال دولتي يا خزانه معين دارايي استان
مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاك، اموال دولتي، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، راه و شهرسازي و.....جهت پيگيري صدور اسناد املاك فاقد سند دانشگاه
ارشاد و راهنمايي رابطين واحدها در خصوص اخذ اسناد مالكيت از طريق مراجع ذيربط مذكور
فروش اموال غير منقول مازاد بر نياز دانشگاه از طريق برگزاري تشريفات مزايده پس از اخذ مجوز فروش از هيات امناء دانشگاه و ارزيابي ملك توسط كارشناس يا هيات كارشناسان رسمي دادگستري
خريد املاك مورد نياز دانشگاه در صورت تخصيص اعتبار ودارا بودن طرح مصوب
پيگيري تنظيم و تجديد سند اجاره عرصه املاك موقوفه اي دانشگاه از آستان قدس رضوي و اداره اوقاف و امور خيريه
اخذ اسناد مالكيت اعياني املاكي كه عرصه آن موقوفه مي باشد
پاسخگويي و مراجعه به مراجع قانوني و قضايي در ارتباط با مالكيت ،تصرفات ، بدهي و....نظير دادگاه ها، ادارات ثبت اسناد و املاك، كميسيون مستند سازي اموال دولتي، اداره كل اموال دولتي، شهرداري ها(كميسيون مواد77 و 100) و ساير مراجع مربوطه
تنظيم توافق نامه ، قراردادهاي اجاره و.... در خصوص واگذاري املاك دانشگاه به اشخاص حقيقي و حقوقي
تنظيم توافق نامه ها و مقاوله نامه ها و.... در خصوص املاكي كه از سوي اشخاص حقيقي يا حقوقي به دانشگاه واگذار مي گردند
پاسخگويي به استعلامهاي واحدهاي تابعه در خصوص املاك دانشگاه
5) انجام ساير امور محوله
تهيه و صدور بخشنامه جهت اطلاع رساني واحدهاي تابعه دانشگاه از مفاد ضوابط و مقررات قانوني و... ذيربط
پاسخگويي به استعلامهاي به عمل آمده از سوي مراجع قضائي و قانوني و ساير موسسات عمومي نظير شهرداري ها
پاسخگوئي به استعلامهاي به عمل آمده از سوي واحدهاي تابعه دانشگاه
پاسخگوئي به شكايات اداره كار و امور اجتماعي و شركت در جلسات شعب تشخيص، تنظيم اعتراضيه نسبت به آراء صادره از شعب تشخيص و ثبت آن ، شركت در جلسات شعب حل اختلاف
پاسخگوئي به ادعاهاي مطروحه از سوي سازمان تامين اجتماعي، تنظيم اعتراض نسبت به مبالغ اعلامي ، شركت در جلسات هيات بدوي تشخيص مطالبات، تنظيم اعتراضيه نسبت به آراء صادره از هيات بدوي تشخيص مطالبات و ثبت آن، شركت در جلسات هيات تجديد نظر تشخيص مطالبات