سرپرستار
مرکز آموزشی بهداشتی، درمانی و توانبخشی پرستاری است که اداره کارکنان پرستاری،
تجهیزات و ارائه خدمات پرستاری یک واحد را بر عهده دارد.
وظایف
سرپرستار مرکز (بهداشتی ـ درمانی و توانبخشی) بر اساس اصول مدیریت و با تکیه بر
رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح
زیر است:
الف
ـ جمع آوری اطلاعات و برنامه ریزی:
1ـ
بررسی وضعیت موجود در واحد تحت نظارت به منظور تعیین مشکلات مرتبط با ارائه
خدمات و کیفیت مراقبت
2ـ
تعیین خط مشی جهت واحد مربوطه در راستای اهداف کلی سازمان
3ـ
برنامه ریزی در جهت اجرای استاندارد های مراقبتی
4ـ
تنظیم برنامه کار کارکنان تحت نظارت در شیفت های مختلف
5ـ
تعیین وظایف کارکنان تحت نظارت (تقسیم کار)
6ـ
برنامه ریزی جهت ثبت و ارائه گزارش کامل از وضعیت هر بیمار/ مددجو در هر شیفت بر
بالین بیمار
7ـ
برنامه ریزی جهت آگاه سازی کارکنان جدید الورود به مقررات اداری، استانداردهای
مراقبتی و شناخت کامل نسبت به واحد از نظر محیط فیزیکی، وسایل و تجهیزات و آشنایی
با سایر قسمت های مرکز.
8ـ
برنامه ریزی جهت ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده توسط کادر تحت سرپرستی
9ـ
برنامه ریزی جهت آموزش به مددجویان/ بیماران ، خانواده و... (مراقبت از خود و
توانبخشی و ...)
10ـ
پیش بینی نیازهای واحد مربوطه از نظر امکانات، تجهیزات موجود و لوازم مصرفی و
پیگیری جهت تأمین آن
11ـ
برنامه ریزی جهت تحویل و تحول تجهیزات واحد مربوطه در هر شیفت کاری
12ـ
برنامه ریزی جهت کنترل عملکرد تجهیزات مورد استفاده در بخش در هر شیفت
ب
ـ سازماندهی :
13ـ
تشکیل جلسات گروهی و جلب مشارکت کارکنان در جهت حل مشکلات واحد مربوطه (کارکنان
ـ مددجویان / بیماران و...)
14ـ
توجه به نیازهای کارکنان و ایجاد انگیزه جهت افزایش رضایت شغلی
15ـ
برقراری حسن تفاهم بین کارکنان واحد مربوطه و سایر واحدها
16ـ
انجام مراقبت های پرستاری در مواقع اورژانس
17ـ
ایجاد هماهنگی و همکاری بین کادر پرستاری و سایر واحدها
18ـ
شرکت در جلسات مدیران و ارائه نیازهای کارکنان، مددجویان/ بیماران جهت بهبود
وضعیت
19ـ
همراهی با پزشک به هنگام ویزیت بیماران و ارائه گزارش لازم
20ـ
ثبت و گزارش کلیه امور واحدهای مربوطه به مسئولین ذیربط (شامل: درخواست ها ـ
وقایع غیر مترقبه حوادث ـ کمبودها و نقایص ـ نیازها و...)
21ـ
مشارکت و همکاری در برنامه های آموزش ضمن خدمت ـ باز آموزی و ... کارکنان
22ـ
مشارکت و همکاری در آموزش دانشجویان پرستاری و سایر کار آموزان در واحد مربوطه
23ـ
مشارکت و همکاری در پژوهش ها و تحقیقات کاربردی پرستاری
24ـ
برپایی کنفرانس های داخلی جهت افزایش سطح دانش و مهارت حرفه ای پرستاران
ج
ـ هدایت و رهبری : کنترل هدایت و ارزشیابی
25ـ
کنترل و حضور و غیاب پرسنل تحت سرپرستی
26ـ
تکمیل فرم ارزشیابی کارکنان جهت پرسنل تحت سرپرستی
27ـ
ارزشیابی مستمر خدمات ارائه شده توسط کادر تحت سرپرستی از طریق: بررسی رضایتمندی
مددجویان ـ بیماران ـ همکاران با ابزار مناسب (مشاهده ـ چک لیست و ... )
28ـ
نظارت و ارزشیابی مستمر بر رعایت معیارهای رفتار شغلی و اخلاقی کارکنان و انطبقا
امور پزشکی با موازین شرع مقدس
29ـ
ارزشیابی اثر بخشی آموزش های داده شده به کارکنان، مددجویان ، خانواده و
دانشجویان
30ـ
کنترل و پیگیری ثبت و اجرای دستورات پزشک و نظارت اجرای آن
31ـ
مشارکت و همکاری با کمیته های بیمارستان
بنا به صلاحدید سرپرست مربوطه
32ـ
نظارت بر حسن اجرای تعرفه های پرستاری
33ـ
نظارت مستمر بر اقدامات ضروری به منظور پیشگیری از عفونت ها
34ـ
همکاری و همراهی و ارائه گزارش هنگام بازدید مسئولین مافوق و گروه های بازرسی
35ـ
نظارت بر حسن اجرای کلیه خدمات پرستاری در واحد مربوطه
|