رسالت گروه طب اورژانس:
هدف گروه تربیت دانش آموختگانی است، که از دانش، مهارت، خصوصیات انسانی و احترام به بیماران برخوردار باشند
اهمیت طب اورژانس از لحاظ آموزشی:
فوریت های پزشکی نقطه استراتژیک نقطه استراتژیک نظام ارایه دهنده خدمات سلامت می باشد طب اورژانس به عنوان
رشته ای مطرح می باشد که خواستگاه ان نیاز جامعه و بیماران می باشد.در این برنامه سعی شده است تا با حفظ نگاه
جامعه نگر و در نظر گرفتن نیازهای نظام سلامت،نگاه ویژه ای به آموزش فراگیران داشته باشیم.وهمچنین نگاهی به
اموزش مدیریت اورژانس به فراگیران و آموزش اورژانس پیش بیمارستانی به پرسنل 111 داشته باشیم.
فلسفه آموزشی طب اورژانس:
1- تاکید بر اخلاق حرفه ای و اجتماعی در تمامی ابعاد
2- تاکید بر روحیه جستجوگری و یادگیری مادام العمر
3- پذیرش موضوع سلامت به عنوان حق انسان ها
احترام به استقلال بیماران و ارایه خدمت به بیماران با هر سن و نژاد
پیامدهای مورد انتظار:
1- ارزیابی، احیا مراقبت از بیماران اورژانس
2- آموزش به فراگیران به جهت کسب آمادگی برای احیا و مراقبت و تشخیص بیماران اورژانس
3- مشارکت در آموزش سرویس پیش بیمارستانی جهت ارایه مراقبت های مناسب تر
4- مشارکت در امر آموزش های عمومی جهت جلوگیری از بروز و کاهش صدمات ناشی از حوادث ترافیکی
شرکت در امور پژوهشی، اجرایی مرتبط با رشته
5- ایجاد سیستم ثبت حوادث ترافیکی و استفاده از پتانسیل پژوهشی جهت کاهش صدمات ناشی از حوادث ترافیکی و شناسایی
فاکتورهای خطر و پیشگیری از رخداد آن ها
نقش دانش آموختگان در جامعه:
1- مراقبتی: اعم از تشخیصی و درمانی
2- پژوهشی: شرکت در جلسات ژورنال کلاب ماهیانه،مشارکت در طرح های پژوهشی اعم از پایان نامه ها
3- آموزشی: ارایه آموزش های مرتبط به بیماران و همراهان آن ها
4- توانمندی مهارت های پروسیجرال مورد انتظار:
تکنیک های پایه و پیشرفته راه هوایی
انواع روش های رگ گیری محیطی
پارا سنتز و توراسنتز
کاتترازیسیون و شستشوی مثانه
پروسیجرهای اورژانس مثل خارج کردن جسم خارجی گوش و بینی
انواع روش های پایه و پیشرفته کنترل زخم
درمان و بی حرکت سازی شکستگی ها و در رفتگی های اورژانس اندام ها
بی حرکت سازی و درمان ستون فقرات حین حوادث ترافیکی
شیوه مدیریت راه هوایی
شیوه صحیح ماساژبسته قلبی
اشنایی با اندیکاسیون و شیوه استفاده از دستگاه DC SHOCK
شیوه مدیریت بیماران حوادث ترافیکی بر اساس ATLS
معیارهایی که با استفاده از آن ها برنامه ضروری بخش تدوین خواهد شد:
شایع باشد
تهدید کننده عضو یا تهدید کننده حیات باشد
اهمیت اخلاقی یا قانونی داشته باشد
منجر به ارتقا کیفیت خدمات درمانی در اورژانس شود.
5- راهبرد های آموزشی: تلفیق مناسب فراگیر محوری و استاد محوری
رویکرد مبتنی بر حل مسئله
استفاده از طب مبتنی بر شواهد
6- روش های آموزشی: آموزش بالینی به صورت راند آموزشی بر بالین بیمار و حین کشیک
آموزش در گروه های کوچک مانند: کارگاه ها
آموزش به صورت کنفرانس ماهیانه، برگزاری ژورنال کلاب، برگزاری هفتگی مورنینگ ریپورت
آموزش بر اساس سیمولیشن و شبیه سازی در مرکز مهارت های بالینی به صورت یک تا دو جلسه در ماه که بر اساس
موارد شایع می باشد
7- محتوای آموزشی:
آمار و روش تحقیق
طب مبتنی بر شواهد
اخلاق پزشکی و رفتار حرفه ای
مهارت برقراری ارتباط
آشنایی با مهارت اداره راه هوایی و اصول اداره درد
قلب و عروق:
توانایی پایدار کردن بیماران با ایست قلبی، ارزیابی بیماران با درد قفسه سینه، تشخیص افتراقی مناسب جهت
بیماران با درد قفسه سینه، تفسیر مناسب از نوار قلب و رادیوگرافی قفسه سینه
مراقبت های بحرانی:
ارزیابی و تثبیت بیماران بستری بدحال، اطلاع از فیزیولوژی انواع شوک، استفاده منطقی از تست
های آزمایشگاهی، علل و پاتوفیزیولوژی ایست قلبی
اورولوژی:
گرفتن شرح حال و معاینات بالینی، تشخیص و درمان مناسب سنگ های کلیه وسایر اورژانس های اورولوژی
بیماری های محیطی:
بررسی و درمان بیماران مبتلا به سوختگی حرارتی، شیمیایی، آسیب های الکتریکی، آسیب های
غرق شدگی، گرمازدگی، انواع گزش ها،
آشنایی با انواع مسمومیت ها و شیوه برخورد با آن ها
اصول برخورد با تروما بر اساس ATLS،
اصول برخورد با ایست قلبی و تروما در جمعیت خاص
آشنایی با اصول تریاژ و اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی
ارزیابی فراگیران:
اعضای هیات علمی باید به صورت کارورزان و کارآموزان که دربخش اورژانس حاضر می شوند را ارزیابی کنند. یک
ساز و کار موثر برای ارزیابی عملکرد آن ها در طی دوره بدست بدهد.
از جمله ارزیاب های زیر توصیه می شود:
آزمون های کتبی
آزمون های اسکی،
ارزیابی بالینی در هر شیفت،
بررسی لوگ بوک
آزمون pmp
دفعات ارزیابی:
ابتدا و انتهای دوره یک ماهه