ماموریت (رسالت) گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی
گروه
پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی جهرم یکی از گروه های آموزشی دانشکده است که خدمات
آموزشی خود را در 2 مقطع علوم پایه و علوم
ارائه
می دهد. این گروه متولی ترویج رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه، نهادینه کردن
راهبردهای مراقبت های اولیه سلامت در
جامعه،
خانواده و افراد پزشک خانواده، نظام ارجاع و تعیین کننده های اجتماعی سلامت در
جامعه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی
و خدمات بهداشتی درمانی می باشد. رسالت گروه پزشکی اجتماعی این دانشکده آموزش، پژوهش
و تربیت دانشجویانی است که آگاهی و
شناخت
کافی در زمینه علوم بهداشتی را داشته و مهارت های مربوط به سنجش مستمر نیازهای
سلامت افراد و جوامع، برنامه ریزی ارائه خدمات طب پیشگیری و ارزشیابی برنامه های
بهداشتی را کسب نمایند.
دورنما (چشم انداز) گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی
گروه
پزشکی اجتماعی یکی از گروهای آموزشی است که کلیه اهداف آموزشی و پژوهشی آن در
راستای اهداف آموزش پزشکی پاسخگو می باشد. این گروه سعی دارد با در نظر گرفتن
سیاست های ملی- منطقه ای و دانشگاهی، شرایط آموزشی و پژوهشی گروه را بعنوان یکی از
موفق ترین گروه های آموزشی ارتقاء دهد.
که
دراین راستا چشم انداز در حوزه های زیر تعریف می شود:
* افزایش تعداد اعضای هیئت علمی
* ارتقاء امکانات آموزشی-پژوهشی گروه
* نیروی انسانی غیر هیات علمی بعنوان مربیان دوره کارآموزی و کارورزی
* مشارکت در آموزش های همگانی سلامت و بهداشت
* برگزاری کارگاه ها و دوره های روش تحقیق
* ارتقاء رتبه و موقعیت آموزشی، پژوهشی گروه پزشکی اجتماعی در جشنواره ها
1- نقاط
قوت:
* فراهم بودن بستر مناسب آموزشی و پژوهشی در عرصه سلامت
* داشتن دانشجویان علاقمند و مستعد
* ارایه خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت در سطوح سرپایی در جامعه از طریق کلینیک تخصصی
فوق تخصصی دانشگاه
2- نقاط
ضعف:
* ناکافی بودن تعداد اعضای هیات علمی
* محدودیت فضای فیزیکی
* عدم تناسب بین توانمندی ها با سیاست های حمایتی از گروه
* نا مشخص بودن اعتبارات آموزشی پژوهشی گروه
* کمبود کارشناس آموزشی پژوهشی در گروه
* عدم حمایت مادی و معنوی از اولویت های آموزشی و پژوهشی گروه
3- فرصت ها:
* نگرش ودیدگاه مثبت مسئولین وزارت متبوع در جهت اهداف توسعه
آموزشی و پژوهشی گروه های پزشکی اجتماعی و خانواده
4- تهدید
ها:
* در نظر نگرفتن سهمیه کافی جهت گروه پزشکی اجتماعی در فراخوان های جذب هیئت علمی
دانشگاه
* عدم توجیه کافی بسیاری از کارشناسان آموزشی در عرصه بهداشت در مورد اولویت های
آموزشی گروه پزشکی اجتماعی و ضعف همکاری
اهداف گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی
1- اهداف
آموزشی
* کسب
دانش در زمینه:
- ساختار و استاندارد شبکه بهداشت و درمان
- شرح
وظایف هر یک از واحدهای شبکه و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و بهورزان
- نحوه
ارتباط بین اجزای مختلف شبکه
- نظام
ارجاع
- روش
ها و شیوه های ارتباط با جامعه هدف اهمیت و چگونگی بازاریابی اجتماعی
- روش های آموزش و مشاوره برای تغییر رفتار سلامتی
- نقش
ارتباط برون بخشی و جلب حمایت همه جانبه (advocacy) در ارتقاء
سلامت
- شرح وظایف شغلی پزشک در نظام
ارائه خدمات
- برنامه های ادغام یافته در نظام شبکه و دستورالعمل های برنامه سلامت کشوری دارای
اولویت
- اصول
و اجزای PHC
- سیستم جمع آوری اطلاعات در نظام شبکه بهداشت و درمان (از جمله نحوه شناخت جمعیت
تحت پوشش، سرشماری و نحوه تکمیل و کاربرد زیج حیاتی)
- عوامل موثر بر سلامتی (ازجمله عوامل اجتماعی موثربرسلامت)
- روش های تحقیق و اولویت بندی مشکلات
سلامت و راهکارهای کاهش عوامل خطر مهم در سطح فرد و جامعه
- نحوه
محاسبه شاخص های بهداشتی با استفاده از زیج حیاتی
- اپیدمی و طغیان ها و نحوه تشخیص آن
- ارزیابی خطر در سطح فرد و جامعه و روش های پیشگیری از آن
- اصول
مدیریت، نحوه مدیریت خدمات و مراکز بهداشتی درمانی- پزشک خانواده شهری
- سامانه یکپارچه سیب (با اولویت وظایف پزشک، نحوه مدیریت تیم سلامت با استفاده از
سامانه)
- نحوه
نقد عملکرد کارکنان نظام سلامت در مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت- پزشک
خانواده روستایی
- نظام
مراقبت و تعاریف موارد مشکوک محتمل و قطعی بیماری های واگیر شایع
- برنامه های سلامت کشوری
* حضور در خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری
بررسی ساختار آن ها و مقایسه با استانداردها و گزارش نتیجه
* مشارکت در ارائه خدمات مراقب از کودکان (مانا-کودک سالم)
* مشارکت در ارائه خدمات مراقب از مادران باردار (اعتلای سلامت مادران)
* مراقبت تنظیم خانواده در حد دستورالعمل
* انجام فعالیت های بهبود تغذیه
* آموزش
بهداشت
* مراقبت های
سالمندان، نوجوانان و جوانان در حد دستورالعمل
* مراقبت های بهداشت محیط در حد دستورالعمل تحت نظارت آموزش دهندگان مربوطه
* مراقبت های بهداشت حرفه ای در حد دستورالعمل تحت نظارت آموزش دهندگان مربوطه
* مراقبت های
بهداشت و دندان در حد دستورالعمل تحت نظارت آموزش دهندگان مربوطه
* مراقبت
های بهداشت مدارس در حد دستورالعمل تحت نظارت آموزش دهندگان مربوطه
* کنترل بیماری های (واگیر و غیر واگیر) شایع منطقه در حد دستورالعمل
* انجام
فعالیت های مرتبط با واکسیناسیون
* مراقبت های بهداشت روان در حد دستورالعمل
* پیگیری
یک مورد از مورد ارجاع در سطوح مختلف
* برقراری ارتباط با حضور در تیم سلامت با جامعه مربوطه
* ارزیابی
عوامل موثر بر سلامتی در سطوح فرد و خانواده و جامعه
* بکارگیری راهکارهای کاهش عوامل خطر مهم در مراجعین تحت نظر آموزش دهنده
مربوطه
* تکمیل
زیج حیاتی و سایر فرم های اطلاعاتی و محاسبه و تفسیر شاخص های بهداشتی
* اولویت بندی و گزارش مشکلات منطقه تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی
* استفاده ازروش های آموزش و مشاوره برای تغییر رفتار سلامتی تحت نظر آموزش دهنده
مربوطه برای مراجعین
* تغییر
در نگرش و رفتار مطابق با شاخص های مدون استانداردهای آموزش عمومی
* با
تاکید بر اخلاق پزشکی و اسلامی رفتار حرفه ای، پاسخگویی و احساس مسئولیت، ارتباط
موثر و آموزش بیمار، کار گروهی، جامعه نگری و پیگیری
2- اهداف
پژوهشی:
* ارائه مشاوره های پژوهشی به ویژه در بخش متدولوژی و آمار به دانشجویان و اعضای هیئت
علمی
* همکاری با معاونت پژوهشی دانشکده درارائه خدمات پژوهشی
* راهنمایی و مشاوره پایان نامه های دانشجویی مقاطع مختلف
3- اهداف
خدماتی:
* ارایه پیشگیری و ارتقای سلامت: سطوح سرپایی، بیمارستانی (از طریق مراکز پیشگیری
و ارتقای سلامت) و جامعه در کلینیک تخصصی فوق تخصصی دانشگاه