دانشگاه علوم پزشکی
جهرم
معاونت آموزشی
دانشگاه
دانشکده پزشکی
رسالت گروه آموزش
پزشکی :
گروه آموزش پزشکی دانشگاه با هدف ارتقای کیفی آموزشی و با تاکید
بر شرح وظایف گروه های اموزشی دانشکده
پزشکی، پرستاری و هم چنین شرح وظایف مرکز مطالعات وتوسعه (EDC) و دفاتر توسعه
(EDO) درسال98شکل
گرفت . این گروه با همکاری با مرکز توسعه در دانشگاه علوم پزشکی ماموریتهای زیر را
در سه سطح دانشجویی، اعضای هیات علمی و سطح کلان دانشگاه برعهده دارد:
ماموریتهای گروه
آموزش پزشکی در سطح دانشجویی:
1-
تقویت کمیته دانشجویی در توسعه آموزش به منظور حمایت از کلیه دانشجویان عضو
2-
تقویت بنیه علمی دانشجویان از طریق همکاری با مرکز توسعه در راه اندازی مرکز
آموزش همتایان
3-
تقویت تعامل بین کمیته دانشجویی توسعه آموزش با کمیته تحقیقات دانشجویی در
قالب تفاهم نامه
4-
برگزاری دوره های توانمندسازی متناسب اب نیازسنجی انجام شده جهت دانشجویان عضو
کمیته های EDC و سایر دانشجویان علاقمند
5-
تاکید برنهادینه شدن برنامه مواجهه زودرس در فرایند آموزشی دانشجویان با
همکاری اساتید علوم بالینی
6-
حمایت از دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه/ دانشکده به منظور شناسایی و هدایت
دانشجویان استعدادهای درخشان
7-
تقویت اصول حرفه ای گری ، مهارت های ارتباطی در دانشجویان با برگزاری دوره های
آموزش در مرکز مهارتهای بالینی
8-
تقویت مراکز مهارتهای بالینی دانشکده/بیمارستان ها در راستای توانمندسازی
دانشجویان قبل از ورود به بالین و درحین آموزش بالینی
9-
حمایت از طرح های پژوهش در آموزش دانشجویی و جلب مشارکت دانشجویان در انجام
پروژه های آموزشی
10- همکاری با دفاتر توسعه و مرکز
مطالعات و توسعه در راستای اجرای شرح وظایف
11- مشارکت در آموزش درس آداب پزشکی
1الی 4 و درس خلاقیت جهت دانشجویان پزشکی ورودی 96 به بعد در قالب کارگاه/ کلاس
حضوری یا غیرحضوری
*تعریف درس آداب پزشکی :
*مسئولیت ارائه درس مذکور با گروه آموزش پزشکی است.
12- حمایت علمی از برنامه کمیته
المپیاد دانشجویی به منظور توانمندسازی دانشجویان مشارکت کننده، تشویق بیشترمشارکت
دانشجویان، اساتید همکار و ایجاد انگیزه در راستای کسب مدال المپیاد
13- همکاری و تعامل گروه با کمیته
المپیاد در برگزاری کلاس های المپیاد علمی بخصوص حیطه آموزش پزشکی و پذیرش مسئولیت
کمیته ها
14- حمایت از برگزاری برنامه های کمیته
هایی دانشجویی در توسعه آموزش در قالب وبینار، سمینار و همایش در سطح درون
دانشگاهی ،کلان منطقه یا کشوری
15- تعامل گروه با دانشجویان جهت
دریافت نقطه نظرات آموزشی در جهت ارتقای کیفی آموزش
ماموریتهای گروه
آموزش پزشکی درسطح تعامل بین بخشی با اساتید
و اعضای هیات علمی سایر گروه های آموزشی :
1-
همکاری با مرکز توسعه در برگزاری دوره
های توانمندسازی کوتاه مدت جهت اساتید
جدیدالورود و دوره های تکمیلی جهت کلیه اساتید
2-
ارائه مشاوره با تاکید بر الگوهای یاددهی-یادگیری، حمایت و همکاری در
طراحی،اجرا و ارزشیابی روشهای آموزش فعال حضوری و غیرحضوری توسط اساتید
3-
ارائه مشاوره ، حمایت و همکاری در نگارش طرح های نوآورانه
4-
ارائه مشاوره ، حمایت و همکاری در تنظیم فعالیتهای دانش پژوهی
5-
برگزاری دوره های توانمندسازی در خصوص روش های ارزیابی از دانشجو در محیط
بالینی ، آزمایشگاهی و محیط شبیه سازی شده
6-
مشارکت در طراحی ، اجرای برنامه ارزشیابی درونی گروه های علوم پایه و بالینی و
همچنین ارزیابی بیرونی درون دانشگاهی که توسط مرکز توسعه یا دفاتر توسعه پیش بینی
شده است
7-
ارائه مشاوره به اساتید در راستای
استانداردسازی سوالات آزمون ها
8-
ارائه مشاوره و حمایت در راستای نهادینه شدن شاخص های استانداردهای اعتباربخشی
دانشکده/ دانشگاه / مرکز توسعه
9-
همکاری با کمیته ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید
10- همکاری با معاونت آموزشی در خصوص
بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش
11-
همکاری در برگزاری دوره
های توانمند سازی تدوین شده بصورت ترکیبی/ در قالب وبیناری
12- تدوین شرح وظایف گروه و اطلاع
رسانی آن بنحو مقتضی
13- ارایه مشاوره آموزشی ، پژوهش در
آموزش به گروه های آموزشی در صورت نیاز
14- انجام نیاز سنجی دوره ای با توجه
به شاخص های اعتبار بخشی موسسه ای
15- همکاری در تدوین طرح دوره و ارایه درس آداب پزشکی با همکاری بین بخشی سایر گروه های ذیربط بصورت
حضوری و غیر حضوری
16- ارائه مشاوره و حضور فعال درخصوص به
کارگیری روشهای فعال آموزشی و فرایندهای یاددهی-یادگیری
ماموریتهای گروه
آموزش پزشکی درسطح کلان دانشگاه :
1-
ارائه مشاوره تخصصی در خصوص شاخص های اعتباربخشی توسط اعضای گروه در راستای اعتبار
بخشی موسسه ای/ برنامه دوره پزشکی
عمومی و اعتبار بخشی مر کز توسعه دانشگاه،
مرکز آموزش مجازی ، اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی
2-
ضرورت حضور فعال اعضای گروه آموزش
پزشکی در راستای ارائه مشاوره ،مسئولیت پایش و یا پذیرش مسئولیت کمیته های مرکز
توسعه ( کمیته دانش پژوهی- پژوهش در آموزش- توانمند سازی اساتید- ارزشیابی برنامه-
ارزیابی آزمون ها- برنامه ریزی درسی- ارزشیابی کیفیت تدریس-آموزش پاسخگو- کمیته
های دانشجویی در توسعه آموزش )
-تبصره
: درصورت نیاز بیمارستان های آموزشی به دریافت مشاوره از طرف اعضای هیات علمی و یا
کارشناسان تحصیل کرده آموزش پزشکی گروه برنامه ای درجهت رفع نیاز ارائه نماید.
-تبصره: این گروه در صورت نیاز به جامعه هدف (کارکنان بیمارستان های آموزشی
دانشجویان، دانشکده های وجود درجهرم،دانشگاه آزاد، دانشگاه دولتی ، دانشکده/دانشگاه
های علوم پزشکی همجوار مانند گراش،فسا، بوشهر و...) جهت توانمندسازی،ارائه مشاوره
جهت طرح های آموزشی مشترک بین دانشگاهی درقالب تفاهم نامه برنامه ارائه و اجرا
نماید.
3-
تعامل اعضای گروه در برنامه های مرکز توسعه ، دفاتر توسعه، دانشکده ها و
بیمارستان های آموزشی
4-
همکاری اعضای گروه در انجام نیاز سنجی و برنامه ریزی آموزشی در سطح کلان دانشگاه
/ دانشکده ها/معاونت های دانشگاه بر حسب شاخص های اعتبار بخشی
5-
ارتقای تعامل بین بخشی گروه آموزش پزشکی با سایر گروه های آموزشی دانشگاه
6-
مشارکت در طراحی ، اجرا و پایش برنامه
های مرتبط به آموزش پاسخگو مبتنی بر نیاز دانشجو و جامعه در راستای توانمند سازی
دانشجویان و تربیت فارغ التحصیلان
پاسخگو به اجتماع
7-
ارائه مشاوره جهت بازنگری شرح وظایف گروه های آموزشی دانشکده های پزشکی،
پرستاری و پیراپزشکی ، مرکز توسعه و دفاتر
توسعه در سطح دانشگاه ، کلان منطقه و کشوری
8-
ارائه مشاوره در زمینه پایش بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش از طریق
تعامل با دبیرخانه تحول
9-
ارایه مشاوره و پایش در زمینه سیاست
های راهبردی دانشگاه و دانشکده ها در زمینه ارتقای آموزش به شورای آموزشی دانشکده
ها و دانشگاه
10- پایش برنامه های مرتبط به دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها
11- ارایه مشاوره در زمینه طراحی ، اجرا و پایش برنامه های توسعه ای به حوزه معاونت آموزشی
12- ارایه مشاوره در زمینه طراحی ، اجرا و
پایش شاخص های مرتبط به کمیته کوریکولوم دانشکده ها
دورنما:
این گروه آموزشی انتظار دارد طی
5سال آینده باهمکاری
- کلیه اساتید آموزش علوم پایه و
بالینی با بکارگیری مبانی آموزش پزشکی به سمت یک دانشگاه علوم پزشکی با
استانداردهای آموزشی گام بردارد.
-
از روشهای
تدریس فعال مانند TBL-PBL و Flipped توسط اساتید در کلاس های حضوری یا غیر حضوری و یا
بصورت ترکیبی استفاده شود.
-
از روشهای ارزیابی عینی مانند آسکی ، داپس در ارزیابی مهارتهای حرفه ای
دانشجویان استفاده نمایند.
-
بتواند با مداخلات آموزشی هدفمند و دارای معیارهای گلاسیک در راستای تقویت
دانش پژوهی آموزشی و ارتقای کیفی آموزش گام بردارد.
-
کلیه استانداردها در حوزه های مختلف دانشجویی، هیات علمی و منابع نهادینه
گردد.
-
اصول حرفه ای گری و اصول مهارتهای ارتباطی، رشد فردی در دانشجویان نهادینه
شود.
-
با مشارکت و همکاری گروه های مختلف آموزشی زمینه فارغ التحصیلی دانشجویان
توانمند، پاسخگو به نیازهای جامعه و حرفه ای فراهم گردد.
-
این گروه سعی دارد زمینه رشد و تعالی فعالیت های کمیته های دانشجویی مرتبط به
مرکز توسعه ( کمیته دانشجویی در توسعه آموزش، کمیته المپیاد و کمیته مرتبط به دفتر
استعداد درخشان) با جلب همکاری بین بخشی ارتقاء دهد
-
این گروه سعی دارد در زمینه توسعه آموزش حضوری و غیر حضوری با محوریت مرکز مطالعات و توسعه و همکاری مرکز
مجازی دانشگاه ، کمیته های دانشجویی در توسعه اموزش و سایر گروه های آموزشی پایه و بالینی دوره های کوتاه مدت آموزش پزشکی،
وبینار و همایش های آموزش پزشکی در سطح کلان منطقه و کشوری برگزار نماید
ارزشها :
این گروه تلاش می نماید درراستای تحقق استانداردهای
اعتباربخشی برنامه دوره پزشکی عمومی و حرکت به سمت دانشگاه استاندارد ، ارتقای
سلامت جامعه با رعایت ارزشهای زیر گام موثر بردارد :
1- ارج نهادن به جایگاه علم و
مقام استاد و دانشجو
2- ایجاد تعهد در دانش آموختگان در امر درمان بیماران و تامین سلامت افراد
جامعه
3- ارج نهادن به اخلاق پژوهش در آموزش و طرح های نوآورانه در آموزش مطابق آئین
نامه و ضوابط بیانیه ها و ارز ش های
اخلاقی
4- پاسخگویی به نیازهای ذینفعان( دانشجویان ، اساتید و کارکنان ) گروه ذیربط
با حفظ چارچوب رسالت و قوانین گروه
6- استفاده از دیدگاه اساتید گروه و
سایر گروه های آموزشی در اجرای شزح وظایف مرتبط به گروه
7-اهمیت دادن به تعامل بین بخشی با
سایر گروه های آموزشی در راهبری گروه
7- توجه به نقش الگوئی اعضای هیات علمی
8-توجه به اخلاق مداری ، عدالت محوری و پرورش خلاقیت و استعدادها
9- توجه به شاخص های اعتبار بخشی
مرکزتوسعه و اعتبار بخشی موسسه و برنامه
دوره پزشکی عمومی
10-اهمیت به شاخص های آموزش پاسخگویی به نیازهای جامعه و دانشجویان