ضرورت تأسيس و راه اندازي 1- ارتقاء سطح آموزش عملي 2- ضرورت رعايت حقوق بيماران 3-كاهش استرس رواني دانشجويان رشته هاي علوم پزشكي 4- فراهم آوردن فرصت يادگيري و تمرين براي دانشجويان قبل از ورود به محيط باليني براي دستيابي به چنين اهدافي، ايجاد بستر مناسب يادگيري و تمرين مهارتهاي رفتاري و ابزاري براي دانشجويان و ساير فراگيران قبل از ورود به محيط باليني ضروري است. توانايي هاي مربوط به مهارت هاي باليني: * مهارت هاي ارتباطي و گرفتن شرح حال * معاينه باليني، مهارت هاي باليني و مهارت هاي مربوط به اقدامات عملي * مهارت هاي تشخيصي و درماني * نگرش حرفه اي و آگاهي از اصول اخلاقي ارائه خدمات بهداشتي *مهارت هاي مربوط به احياء پايه و پيشرفته قلبي – ريوي * مهارت هاي مربوط به تفكر منطقي، استدلال و حل مشكلات * مهارت هاي مربوط به كارگروهي، سازماندهي و مديريت * مهارت هاي مربوط به تكنولوژي اطلاعات مزاياي آموزش مهارتهاي باليني 1- ميتوان پيچيدگي يادگيري را كنترل كرد و آن را با برنامهريزي بهتر و دقيقتري ارائه داد. مثلاً آموزش يك مهارت در بيمارستان كه محيطي شلوغ و با حوادث غير قابل پيشبيني است، بازدهي نسبتاً كمي دارد. 2- انجام مهارت مي تواند تكرار شود، در صورتيكه در روي بيمار واقعي اين امكان وجود ندارد ( تكرار در محيط امن). 3- اشتباه در مراكز مهارتها قابل پذيرش است ولي روي بيمار واقعي نه. 4- در يك مركز مهارتها بازخورد مستقيم (با استفاده از وسايل سمعي- بصري، بازخورد همكاران و ارزشيابي مدرسان و پرسنل) ممكن ميباشد. 5- آموزش در مركز مهارتها وابسته به بيمار نيست و اين درحالي است كه اگر تعداد بيماران بيمارستان يا درمانگاه كاهش يابد، آموزش مختل ميشود. مشكلات يك بيمار با يك بيماري مزمن در يك دوره كوتاه زماني ميتواند مطرح و آموزش داده شود.آموزش مهارتها درمركز مهارتهاي باليني عامل انگيزشي خوبي است چرا كه كسب دانش و مهارت به صورت توأم صورت ميگيرد. 6- آموزش مهارتها در مركز مهارتها باعث يادگيري استاندارد «رويههاي انجام مهارت» ميشود. 7- كاهش استرس مدرسان، استادان و دانشجويان در امر آموزش و فراگيري مهارتها (به دليل واقعي نبودن بيماران) از مزاياي ديگر اين مراكز است. 8- يادگيري در اين مراكز ميتواند به صورت خودآموزي و يادگيري فعال صورت گيرد. 9- اين مراكز باعث كمتر شدن بدبيني نسبت به مراكز آموزشي و درماني ميشوند زيرا با يادگيري بهتر و كاملتر در مراكز مهارتهاي باليني احتمال بروز خطاهاي پزشكي از سوي دانشجويان، كارورزان و دستياران كاهش مييابد. به اين ترتيب مراكز آموزش مهارتهاي باليني، پلي بين آموزش در كلاسهاي درس نظري و محيط باليني بشمار ميروند.
خلاصه: دانشگاه به عنوان مغز جامعه مدرن، جايگاه كسب توليد و نشر دانش است. - براي نيل به اهداف، اعضاي جامعه دانشگاهي نياز به مهارت هاي خاصي دارند. - آموزش اين مهارت ها از راه سينه به سينه و برنامه ريزي نشده كارآمد نيست. - سابقه اين مراكز در دنيا طولاني بوده عملكرد آن در ساير كشورها نشان از موفقيت آنها در ارتقاء مهارت هاي دانشگاهي دانشجويان دارد. |