۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر
کرونا ویروس
راههای افزایش تاب آوری در برابر ویروس کرونا:
راههای افزایش تاب آوری در برابر ویروس کرونا:
زمانی که یک بحران پیش می آید افراد تاب آور قادرند راه حل های مناسب تری انتخاب کنند تا به نتایج بهتری برسند. زمانی که از بحران کرونا بگذریم ممکن است با افرادی مواجه شویم که آسیب دیده از شرایط بحران گذر کرده اند. 

برای به حداقل رسیدن این آسیب های روانی در شرایط پسا کرونا و افزایش تاب آوری در شرایط فعلی به موارد زیر دقت کنید:

ریسک ابتلا به این بیماری را اغراق نکنید.

مغز ما عادت دارد مسائل ترسناک ناشناخته ، غیرعادی و جدید را برای ما فاجعه سازی کند در صورتی که مسائل ترسناک شناخته شده برای مغز بعد از مدتی به اندازه سابق وحشتناک نیستند. 

به طور مثال: با این که در ایران سالانه 20 هزار نفر کشته و 800 هزار نفر در سوانح رانندگی آسیب می بینند اما قطعاً هر روز که سوار اتومبیل شخصی خود می شویم، احساس وحشت نمی کنیم که ممکن است تصادفی مرگبار داشته باشیم و می دانیم با رعایت اصول راهنمایی و رانندگی ریسک خطر برای ما به شدت کاهش می یابد.

 یا اینکه به این فکر کنید که سالانه تعداد زیادی از افراد از آنفولانزای معمولی در سراسر جهان می میرند، در صورتی که چون همه ما زمانی آنفولانزا گرفته ایم برایمان آنقدر وحشتناک نیست، درست است ویروس کرونا خطرناک است و طبق پروتکل های بهداشتی می بایست از خودمان و اطرافیانمان مراقبت کنیم، اینجا صحبت از مراقبت های منطقی نیست، بلکه وحشتی غیر منطقی است که سبب ایجاد اختلال در زندگیمان شده است. 

یکی از دلایل اصلی وحشت ما از این بیماری ناشناخته بودن و جدید بودن آن است که باعث فعالیت (محور جنگ و گریز مغز) شده و لذا باعث وحشت ما از این بیماری می شود که سبب می گردد به جای حل مسئله بیشتر از آن فرار کنیم.

پیشگیری های سالم و نرمال کنید.

سازمان های رسمی و معتبر درمان و آموزش تا کنون به شکل کامل آموزش داده اند که چگونه از این بیماری پیشگیری کنیم یا در صورت مبتلا شدن چه کارهایی را انجام دهیم. همین پیشگیری ها به لحاظ روانی باعث می شود که ما احساس تسلط و غلبه به این موقعیت مبهم و جدید را پیدا کنیم و چون با رعایت اصول بهداشتی احساس می کنیم شرایط را کنترل کرده ایم، اضطراب ما کاهش می یابد.

 بنابراین افرادی که اصول بهداشتی را به درست رعایت می کنند به نسب افرادی که هنوز مسئله را جدی نگرفته اند و در ظاهر نیز آرام تر هستند، اضطراب کمتری را تجربه می کنند.

البته یادمان باشد که ما مرکز دنیا نیستیم و باید همانطور که مراقب خودمان هستیم از دیگران نیز مراقبت کنیم.

اخبار را از رسانه های معتبر دنبال کنید.
همان قدر که باید قدردان آنهایی باشیم که اطلاعات مفید و موثق را در خصوص گسترش ویروس کرونا به ما می دهند به همان میزان باید مراقب اخبار و اطلاعاتی باشیم که بدون پشتوانه علمی در صفحات مجازی در حال انتشار و دست به دست شدن است.
 آگاه باشیم که خیلی اوقات  این صفحه های مجازی از این شرایط اضطراب آور، به عنوان یک فرصت استفاده می کنند که شانس دیده شدن پیدا کنند و چون جامعه در حال حاضر بر روی ویروس کرونا و همه گیری آن حساس است اخبار اضطراب آور می توانند بیشتر دیده شوند. 

علاوه بر این اگر شما در خصوص مبتلا شدن به کرونا (با وجود رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه) هنوز اضطراب بالایی را تجربه می کنید، اخبار مربوط به این بیماری را به صورت وسواسی و بیش از حد طبیعی دنبال نکنید، تحقیقات اخیر نشان داده  است که استفاده  بیش از حد از سوشال مدیا باعث تغییر در کارکرد شناختی می شود و باعث می شود تفکر نقادانه جای خودش رو به تفکر سطحی بدهد.

 بنابراین همانقدر که مراقبیم  که چه چیزی می خوریم و به سلامت جسم خود اهمیت می دهیم باید مراقب غذای ذهن و در واقع اطلاعات ورودی ذهنمان هم باشیم.

در آخر، هرچند که به نظر می رسد شرایط در اختیار ما نیست. ولی تصمیم گیری در مورد عکس العمل های درست اولین گام در تمرین تاب آوری خواهد بود. وقتی یاد می گیریم عکس العمل خود را در مقابل مسائل بحرانی مدیریت کنیم و هر کدام به نوبه خود بهترین واکنش را انجام دهیم هم بحران را مدیریت کرده ایم و هم تاب آوری را به بهترین شکل تمرین کرده ایم.

فاطمه ابراهیمی کارشناس واحد مشاوره معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
تاریخ:
1399/06/10
تعداد بازدید:
1633
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal