روز گفتار درمانی
گفتاردرمانی؛ کلیدی برای بازیابی تواناییهای ارتباطی در کودکان، بزرگسالان و سالمندان
فرناز دلدار، کارشناس گفتاردرمانی بیمارستان سیدالشهدا جهرم، در گفتوگو با وبدا جهرم، به اهمیت و گستردگی خدمات گفتاردرمانی اشاره کرد و گفت: «گفتاردرمانی یکی از شاخههای مهم علوم توانبخشی است که با هدف ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتاری، زبانی، صوتی و بلع فعالیت میکند. این حوزه درمانی نقش کلیدی در ارتقاء کیفیت زندگی افراد در تمامی گروههای سنی دارد.»
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، وی افزود: «متخصص این حوزه با عنوان گفتاردرمانگر یا کارشناس گفتار و زبان شناخته میشود و با بهرهگیری از روشهای علمی و تمرینات هدفمند، به افراد کمک میکند تا تواناییهای ارتباطیشان را بازیابی یا تقویت کنند.»
دلدار با اشاره به تنوع اختلالاتی که در این حوزه درمان میشوند، گفت: «اختلالات گفتاری مانند تلفظ نادرست حروف، تاخیرات گفتاری در کودکان، آپراکسی گفتار که در آن فرد در هماهنگی حرکات لازم برای گفتار دچار مشکل است و لکنت زبان از مهم ترین مشکلاتی هستند که ما با آنها مواجه میشویم.»
وی در ادامه بیان کرد: «اختلالات زبانی نیز بخش مهمی از مداخلات گفتاردرمانی را شامل میشوند. از جمله این اختلالات میتوان به زبانپریشی یا آفازی در بزرگسالان که معمولاً بعد از سکته مغزی یا آسیبهای مغزی ایجاد میشود، و تاخیر زبانی در کودکان اشاره کرد. در این موارد، کودک ممکن است دیر شروع به صحبت کند یا نتواند جملات را بهدرستی بسازد.»
دلدار گفت: «در برخی کودکان نیز اختلالات زبان، بیانی و درکی مشاهده میشود، بهگونهای که در درک و یا بیان جملات دچار مشکل هستند. برای بهبود مهارت های شناختی و بیانی در این کودکان تمریناتی توسط گفتاردرمانگر انجام می شود.
این کارشناس در ادامه به اهمیت درمان اختلالات بلع نیز پرداخت و افزود: «برخی از بیماران مانند سالمندان که دچار سکته مغزی شدهاند، در بلع غذا دچار مشکل هستند. درمان این مشکلات میتواند از بروز خطراتی مانند خفگی یا سوءتغذیه جلوگیری کند.»
او به اهمیت گفتاردرمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم یا کمشنوایی اشاره کرد و گفت: «ما به این کودکان کمک میکنیم تا از طریق زبان اشاره و دیگر روشها بتوانند با محیط اطراف خود ارتباط مؤثر برقرار کنند.»
دلدار همچنین به اختلالات یادگیری در کودکان مانند نارساخوانی (دیسلکسی) اشاره کرد و گفت: «در این موارد، کودکان در خواندن و نوشتن با مشکل مواجهاند. با تمریناتی مانند ترکیب هجایی، آگاهی واجی و تقطیع واجی تلاش میکنیم تواناییهای زبانی و گفتاری این کودکان را تقویت کنیم.»
وی درادامه افزود که آگاهی واجی به زبان سادهتر، یعنی اینکه کودک بتواند صداهای تشکیل دهنده کلمات را بشنود، تشخیص دهد و با آنها بازی کند. برای مثال، وقتی از کودک میخواهیم کلمه “ماه” را به صداهای کوچکتر تقسیم کند، باید بتواند بگوید: “م-آ-ه”.
او در پایان تأکید کرد: «گفتاردرمانی تنها به بهبود توانایی گفتار محدود نمیشود، بلکه مجموعهای از خدمات جامع توانبخشی برای رشد ارتباطی، شناختی و اجتماعی افراد فراهم میآورد. این خدمات میتواند تحولی جدی در زندگی کودک، بزرگسال و سالمند ایجاد کند.»
گفتنی است ساعات کاری واحد گفتار درمانی بیمارستان سید الشهداء جهرم ار ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲:۳۰ دقیقه بعد از ظهر است و درمان این بیماران با تعرفه دولتی انجام می شود.
نظر دهید