۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند
تاكيد وزير علوم بر تأسيس شركت‌هاي دانش بنيان از سوي دانشگاه‌ها و اساتيد/ حضور اساتيد در شركت‌هاي دانش‌بنيان جزء سوابق كاري است
تاكيد وزير علوم بر تأسيس شركت‌هاي دانش بنيان از سوي دانشگاه‌ها و اساتيد/ حضور اساتيد در شركت‌هاي دانش‌بنيان جزء سوابق كاري است
تاكيد وزير علوم بر تأسيس شركت‌هاي دانش بنيان از سوي دانشگاه‌ها و اساتيد/ حضور اساتيد در شركت‌هاي دانش‌بنيان جزء سوابق كاري است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، محمد فرهادي وزير علوم در اجلاس سراسري روساي دانشگاه ‌ها و مراكز آموزش عالي كشور كه در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، ضمن تسليت ايام سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره) و گراميداشت قيام پانزدهم خرداد اظهار داشت: دانشگاه‌ها به سبك و سياق امروزي حدود 800 سال قدمت دارند و بررسي سير تحول دانشگاه‌ها نشان مي‌دهد كه مدت‌ مديدي در دانشگاه‌ها فقط بحث آموزش مطرح بوده و پس از مدتي امر پژوهش مورد توجه واقع شده است.

وي افزود: در نيمه دوم قرن بيستم حركت به سمت توسعه اقتصادي به مأموريت دانشگاه‌ها اضافه شد كه با توسعه دانشگاه كارآفرين و تعامل بين علم و صنعت، اصلي‌ترين شاهراه اقتصاد مبتني بر دانش شكل گرفت. وزير علوم، تحقيقات و فناوري تصريح كرد: ايجاد و توسعه دانشگاه كارآفرين رويكردي مبتني بر اقتصاد دانش بنيان است و باعث شده در چنين شرايطي فرهنگ رايج دانشگاه‌ها به نفع فرهنگ بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي بيشتر دستخوش تغيير شود و در كنار فعاليت هاي آموزشي روزآمد و در حال تحول مستمر دانشگاه‌ها به امر پژوهش، فناوري، نوآوري و كارآفريني نيز بپردازند.

فرهادي گفت: كارآفريني به مفهوم خلاقيت، نوآوري، بهره برداري بهينه از منابع بويژه منابع انساني و خلق ارزش‌هاي مادي، اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي عمدتا كانون فعاليت‌هاي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي قرار گرفته است.

وي افزود: در سياست‌هاي كلان علم و فناوري كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده است، تبديل علم به ثروت با حفظ ارزش هاي اسلامي مدنظر است و معناي آن اين است كه آموزش، پژوهش، نوآوري و فناوري در راستاي تبديل علم به ثروت در راستاي رفع نيازهاي كشور داشته باشيم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: در تدوين برنامه ششم توسعه سه شوراي آموزش، پژوهش و فناوري و فرهنگي وجود داشت كه حوزه آموزش توسط وزير آموزش و پرورش، حوزه فرهنگي توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه علم و فناوري نيز از سوي وزير علوم احكام جامع و مفصلي ارائه كردند.

وي افزود: در برنامه ششم توسعه تفاوتي با برنامه‌هاي قبل ديده مي‌شود و آن اين است كه احكام قانوني مورد نياز اجراي برنامه را مجلس شوراي اسلامي تصويب مي‌كند، اما، اجرائيات برنامه‌ها چون قانون اساسي مربوط به رئيس جمهوري و دولت است توسط دولت تعيين شده است.

فرهادي با بيان اينكه در برنامه ششم توسعه مسائل اساسي از قبيل جهت دار بودن آموزش، كيفيت آموزش و ساماندهي آموزش عالي مطرح شده است عنوان كرد: خوشبختانه طرح آمايش آموزش عالي به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و منتظر ابلاغ آن از سوي رئيس جمهوري هستيم، مقدمات آن براي اجرا آماده است و درسال آينده تغيير و دگرگوني در راستاي ساماندهي ساختار آموزش عالي، دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالي و موسسات پژوهشي خواهيم داشت.

وي با اشاره به اينكه  دانشگاه‌هاي كشور به 10 منطقه تقسيم شده است، اظهار داشت: در اين تقسيم بندي مديريت‌هاي منطقه‌اي اعمال مي شود و پس از آن سطح بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي را داريم كه در آينده نزديك ابلاغ مي‌شود و ماموريت گرا بودن بسياري از واحدهاي آموزش عالي مشخص مي‌شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در زمينه بازنگري رشته‌هاي تحصيلي افزود: در سال گذشته بخش عمده‌اي از بازنگري رشته‌هاي تحصيلي انجام شد و مقرر شده بود كه 600 رشته تحصيلي بازنگري شود ولي 452 رشته بازنگري شد و بازنگري بقيه رشته‌هاي تحصيلي نيز در حال بررسي و نهايي شدن است.

وي با بيان اينكه در سال گذشته علي رغم تلاش‌ها و فرصت‌هايي كه براي تكميل ظرفيت‌ها داده شد، حدود 300 هزار صندلي دانشگاه‌ها خالي ماند گفت: اين امر بايد ساماندهي شود و اگر چه، متقاضي براي تأسيس دانشگاه، مقطع و رشته تحصيلي زياد است ولي بايد با علم، آگاهي و بر اساس ضرورت پيش برويم.

فرهادي عنوان كرد: آموزش، توليد علم، نوآوري، فناوري و كارآفريني مأموريتي است كه امروزه براي دانشگاه‌ها قائل شده‌اند و دانشگاه‌ها را با اين تعريف دنبال مي‌كنند.

وي افزود: در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شده است، در شوراي اقتصاد از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طرح‌هايي دراين زمينه پيشنهاد شد كه بندهايي از آن تصويب شده و بايد تا پايان سال عملياتي شده و به اجرا درآيد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تأكيد بر ارتباط بين دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي و پارك هاي علم و فناوري اظهار داشت: پارك‌هاي علم و فناوري به عنوان بخشي از دانشگاه‌ها و يا در كنار آنها فعاليت مي كنند و محصول دانشگاه‌ها پس از كار در مراكز رشد، در قالب شركت‌هاي دانش بنيان فعال مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر، ارتقاي كيفيت آموزش مدنظر است تصريح كرد: ساماندهي آموزش عالي در قالب آمايش بايد به جد دنبال شود.

فرهادي در زمينه رشته‌هاي ميان رشته‌اي اظهار داشت: توجه به علوم انساني، پيوست و ارتباط آن با ساير علوم مطرح و رشته‌هاي بين رشته اي در جامعه، اقتصاد و فرهنگ بايد مدنظر قرار گيرد.

وي در ادامه توضيح داد: در آمايش آموزش عالي و در برنامه ششم توسعه و برنامه‌هاي دولت و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دو بحث ديپلماسي علمي و مهارت آموزي مطرح است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه سهم اعتبارات براي حوزه علم و فناوري آنگونه كه بايد محقق نشده است، عنوان كرد: در حوزه پژوهشي در دانشگاه‌ها، بايد عنوان كار تحقيقي‌ دانشجويان مشخص شود همانند كاري كه در پژوهشگاه‌ها انجام مي‌شود; يعني دانشجو پذيرش نمي‌شود مگر اينكه عناوين و مسير تحقيقي او از قبل مشخص شده باشد.

وي همچنين با بيان اينكه شوراي پژوهش و فناوري استاني با مديريت استانداران در حال تشكيل است گفت: در اين زمينه بسياري از استان‌ها همكاري خوبي دارند و اين امر نيز مي‌تواند كمك كند كه عناوين تحقيقي داشته باشيم.

در ادامه فرهادي با تأكيد بر توسعه و تجهيز آزمايشگاه‌هاي مركزي و مرجع خاطرنشان كرد: اين آزمايشگاه‌ها بايد روز به روز تكميل‌تر شوند تا از پراكندگي كاري فعاليت‌هاي آزمايشگاهي جلوگيري شود.

وي گفت: اصلي‌ترين مسائل مطرح در ديپلماسي علمي، دوره‌ها و فرصت‌هاي مطالعاتي است كه بايد تقويت شود.

فرهادي توسعه كانون‌هاي فرهنگي و اجتماعي، پژوهش‌هاي قرآني، حاكميت فرهنگ اسلامي و ترويج سيره ائمه اطهار را از فعاليت‌هاي فرهنگي برشمرد كه از سوي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارتخانه پيگيري مي‌شود.

وي از ديگر كارهايي را كه به جد دنبال مي‌شود اصلاح ساختار هم در ستاد و هم در دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: در مجموع كل دولت و حوزه آموزش عالي حجيم است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به فعاليت‌هايي كه در حوزه دانشجويي انجام مي‌شود، افزود: صندوق رفاه دانشجويان در سال گذشته علي رغم كمبودهايي كه داشته، توانست تا حد زيادي مشكلات حوزه خود را حل كند و اين صندوق نياز به اعتبارات بيشتر دارد تا بتواند خدمات و تسهيلات بهتري به دانشجويان ارائه كند.

فرهادي اظهار اميدواري كرد: دو قانون مهم يكي در حوزه ماليكت فكري (پتنت و ثبت اختراع) و لايحه قانون مبارزه با تخلفات علمي در مجلس جديد شوراي اسلامي در اولويت بررسي قرار گيرد.

وي با اشاره به احكام دائمي ماده 1 قانون هيئت امناي دانشگاه‌ها اظهار داشت: اين قانون در مجلس شوراي اسلامي قبل تصويب شده و منتظر تصويب شوراي نگهبان هستيم كه اين امر كمك ارزنده‌اي است كه دانشگاه‌ها در چارچوب هيئت امنا فعاليت‌هايشان را ادامه دهند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه هم اكنون 4 ميليون و 800 هزار دانشجو، بيش از 2850 دانشگاه،موسسه آموزش عالي و 20 دانشگاه تك جنسيتي داريم خاطرنشان كرد: تعداد اعضاي هيئت علمي كل كشور 76 هزار نفر است و در برنامه ششم توسعه مقرر شده است سرانه استاد به دانشجو از 1 به 25، به 1 به 22 برسد.

وي افزود: خوشبختانه آيين نامه ارتقا نيز پس از فراز و نشيب‌ها ابتدا در شوراي اسلامي كردن دانشگاه‌ها و سپس در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد و اميدواريم از سال تحصيلي جديد اجرايي شود.

فرهادي در خاتمه گفت: بر اساس قوانيني كه داريم تأسيس شركت‌هاي دانش بنيان توسط دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه‌ها مجاز است و بر آن تأكيد داريم و اين امر مورد نظر است و اگر استادان وقت‌شان را در پژوهشگاه، مراكز رشد يا شركت‌هاي دانش بنيان بگذرانند جزو سوابق كاري آنها محسوب مي‌شود و امتياز براي آنان قائل خواهد شد.‌

تاریخ:
1395/03/12
تعداد بازدید:
1
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal