۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد
دانستنيهاي سلامت / سكته قلبي
دانستنيهاي سلامت / سكته قلبي
دانستنيهاي سلامت / سكته قلبي

محققان بلژيكي در تحقيقاتي كه نتايج آن در نشريه پزشكي لانست به چاپ رسيده است، معتقدند:

برخي عوامل هستند كه افراد داراي ريسك را در خطر بيشتر سكته قلبي قرار مي دهند. در اين مطلب فهرست عوامل خطرناك و راه هايي براي آنكه از خطر آنها دور بمانيد، مطرح شده است
مشخص شده است كه علت سكته قلبي، آترو اسكلروزيس (شكل گيري پلاك در ديواره عروق خوني) است، اين روندي تدريجي است كه شكل گيري پلاك هاي خطرناك آن از دوران كودكي شروع مي شود، اما برخي مسايل هستند كه فرد را مستعد ابتلا به حملات قلبي مي كنند.
1) در معرض ترافيك بودن
براساس تحقيقات دو گروه مورد مطالعه در بلژيك و فرانسه حدود هشت درصد موارد سكته قلبي ناشي از در معرض ترافيك بودن است. براساس اين تحقيق، فرقي نمي كند شما راننده وسيله نقليه باشيد يا مسافر آن، يا حتي دوچرخه سواري كه در خيابان در لابه لاي اتومبيل ها گير افتاده است. مطالعات متعددي در اين زمينه انجام شده است تا مشخص شود آلودگي هواي ناشي از ازدحام ماشين ها، استرس ماندن در ترافيك و دير رسيدن به مقصد يا تركيبي از اين دو، عامل اين حمله هاي قلبي است اما هنوز دقيقا اين مساله مشخص نشده است اما آنچه مشخص شده و بسيار هم بر آن تاكيد شده اين است كه اگر سابقه مشكلات قلبي يا ريسك هاي ابتلا سكته قلبي داريد، نبايد در ساعات اوج ترافيك و شلوغي در ازدحام ماشين ها بمانيد.
شما مي توانيد بسياري از كارهاي خودتان را به واسطه تكنولوژي هاي جديد به وسيله تلفن، تلفن همراه و اينترنت انجام دهيد و ساعت ورود و خروج خودتان به محل كار را هم به گونه اي تنظيم كنيد كه با ترافيك ساعات اوج شلوغي برخورد نكنيد. هر چقدر كمتر در معرض آلودگي هوا قرار بگيريد، از لحاظ جسماني سالم تر خواهيد بود.
 
2) فعاليت جسماني و انجام ورزش
دومين عامل موجود در فهرست عوامل خطرزاي سكته قلبي، فعاليت جسماني و ورزش كردن است كه باعث بروز شش درصد اين سكته ها و حملات قلبي در جامعه مورد مطالعه بوده است. براساس مطالعات اين گروه از پزشكان، اكثريت افراد ميانسال زندگي كم تحرك و به اصطلاح پشت ميزي دارند و انجام فعاليت هاي فيزيكي و ورزش هاي شديد ناگهاني مي تواند آنها را دچار مشكل كند.
در واقع چنين حالتي، ناگهان فشار زيادي به قلب وارد مي كند و فرد مستعد در آستانه حمله قلبي قرار مي گيرد. بهترين راه براي محافظت از اين عامل خطرناك، انجام هفته اي 150 دقيقه ورزش منظم و هدفمند است. اما اگر در برنامه روزمره تان ورزش جايي ندارد و لازم است شما ناگهان يك حركت و يك فعاليت سنگين انجام دهيد، بهترين كار اين است كه ابتدا بدن تان را كاملا گرم كنيد. در ضمن هيچ وقت بلافاصله بعد از بيدار شدن از خواب، ورزش يا فعاليت سنگين انجام ندهيد و اين كارها را به مدتي بعد موكول كنيد.
 
3) كافئين و الكل
نوشيدني هاي نامناسب در گروهي كه در بلژيك مورد مطالعه قرار گرفته بودند، علت پنج درصد از بروز سكته هاي قلبي بودند. برخلاف تصورات (غربي ها) مطالعات نشان داده الكل باعث افزايش ميزان التهاب در بافت هاي بدن مي شود و قابليت بدن در كنترل و حل كردن لخته هاي خوني را بلوك مي كند.
قهوه و ساير نوشيدني هاي كافئين دار هم همين اثر ناگوار را دارند اما به شكل عجيب، در واقع چند مطالعه مختلف در چند كشور جهان نشان داده ميزان بروز حمله قلبي در كساني كه روزي يك فنجان قهوه مي نوشند و قهوه خوردن براي آنها تفريح محسوب مي شود، بيشتر از كساني است كه در روز چند فنجان قهوه مي نوشند يا اصلا قهوه نمي خورند! اين نتيجه، كمي عجيب به نظر مي رسد اما به هر حال توصيه پزشكان براي افرادي كه به طور تفنني قهوه مي نوشند، اين است كه به جاي اين فنجان هاي تفنني قهوه، چاي بنوشند.
 
4) آلودگي هوا
در مبحث ترافيك و ازدحام اتومبيل ها اشاره كرديم كه آلودگي هوا مي تواند جرقه حمله قلبي را بزند، اما فكر نكنيد كه آلودگي فقط آلودگي ناشي از اگزوز اتومبيل هاست، دود كارخانه ها، گردوغبار معلق در هوا، ذرات شن و حتي ذرات معلق ناشي از آتش و هيزم، مي توانند قلب را با مشكل روبه رو كنند. در مطالعه گروه بلژيكي در 7/4 درصد موارد حمله قلبي ناشي از شرايط بد هواي استنشاقي و آلودگي هوا بوده است. پزشكان به خصوص در اين مورد هشدار مي دهند، چراكه اين حالت با بقيه حالت هاي ذكرشده فرق دارد و آن هم اين است كه اين حالت مي تواند كل مردم يك ناحيه يا حتي يك شهر را در خطر قرار دهد و البته دور ماندن از آن هم سخت است.
اما دكتر ماتيلدابي، از گروه تحقيق «تاثيرات محيطي روي بيماري هاي قلبي» دانشگاه اتاوا مي گويد: يك انسان شايد نتواند آلودگي هواي محل زندگي اش را برطرف كند ولي مي تواند با رعايت اصول لازم براي داشتن قلبي سالم از خطر حمله قلبي دور بماند. او مي گويد: «تا مي توانيد سطح اضطراب خودتان را كاهش دهيد
 
5) احساس شادي يا غم زياد
هر استرس و اضطراب شديد ممكن است باعث بروز حمله قلبي شود، جالب است كه حتي احساس خوشي و شادماني شديد هم مي تواند اين حالت را ايجاد كند. اما خشم، عصبانيت و اضطراب شما را بيشتر در خطر قرار مي دهند (براساس آمار گروه بلژيكي هفت درصد از موارد بروز حمله قلبي در افرادي بود كه دچار احساس اضطراب، خشم و عصبانيت شديد شده بودند و سه درصد از حملات قلبي هم متعاقب مواردي بود كه اشخاص احساس شادي و سرخوشي زيادي را تجربه كرده بودند).
دكتر جفري راسموسن، مدير مركز لايف منيجمنت در لنوكس ماساچوست مي گويد: «هر حالت روحي شديدي مي تواند باعث جرقه خوردن حالت استرس در بدن و ايجاد تغييراتي شود كه احتمال دارد شرايط را براي حمله قلبي فراهم كند.» در اين تئوري هر احساس شديدي باعث افزايش ترشح آدرنالين شده كه سبب افزايش برون ده قلبي مي شود ودر عين حال عروق هم منقبض خواهد شد و همه اينها در كنار هم ممكن است باعث افزايش احتمال ابتلا به حمله قلبي شود؛ البته فكر نكنيد خوشحالي كشنده است، برعكس به رغم بالا رفتن احتمال سكته قلبي با شادي هاي ناگهاني، بهتر است هميشه شاد باشيد. دكتر راسموسن مي گويد: «حالت خوشحالي و سرزندگي ضربان قلب را تنظيم مي كند، در واقع در كل مي توان گفت؛ شاد بودن درصد زيادي حمله قلبي را به تعويق مي اندازد و درصد كمي باعث جرقه زدن پروسه حمله قلبي مي شود

تاریخ:
1395/04/15
تعداد بازدید:
15
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal