۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير
مضرات الكل براي ورزشكاران

       

   مضرات الكل براي ورزشكاران

مضرات الكل 

هدف از ارائه اين مطلب شناخت مضرات الكل براي تمامي اشخاص و علي‌الخصوص ورزشكاران و آنهائي‌كه قصدكاهش وزن دارند مي‌باشد.
ابتدا يك نگاه بيندازيم به عناصر تشكيل‌دهنده الكل. الكل مصرفي توسط انسان به الكل‌هاي اتيل و يا اتانول معروف است. الكل از هر نوعي كه مي‌خواهد باشد داراي تأثيري مشابه بر روي بدن است.

الكل زماني توليد مي‌شود كه مخمر، قندهاي به‌خصوصي را متابوليزه مي‌كند. آيا تمام الكل‌ها يك‌جور هستند؟ الكل‌ها متفاوت و از لحاظ كالري با هم فرق مي‌كنند و منبع قندي كه الكل از آن توليد مي‌شود مشخص‌كننده نوع الكل و مقدار كالري آن مي‌باشد.چرا مصرف الكل باعث مي‌شود كاهش وزن سخت‌تر شود؟
اول از همه اينكه نحوه جذب الكل در بدن با ديگر مواد متفاوت است. تمام موادغذائي و نوشيدني‌ها هضم مي‌شوند و پس از قرارگيري در پروسه تبديل به داخل سلول‌ها و بافت‌ها فرستاده مي‌شوند. ولي الكل مستقيماً وارد جريان خون مي‌شود يعني حدود 20 درصد آن در جريان خون و ديواره معده جذب مي‌شد و 80 درصد باقي مانده هم در روده كوچك جذب مي‌شود. از الكل به‌عنوان ماده‌اي با كالري بي‌ارزش ياد مي‌شود. اين بدين معني مي‌باشد كه كالري كه از طريق الكل به‌دست مي‌آيد هيچ ارزش غذائي براي بدن ندارد. بهتر است يك نگاه به مقدار كالري موجود در الكل بيندازيم. هر گرم الكل داراي 7 كالري مي‌باشد اين مقدار دو برابر كالري موجود در يك‌گرم كربوهيدرات مي‌باشد (هر گرم كربوهيدرات داراي 4 كالري مي‌باشد) بدين ترتيب اين كالري اضافه يا بايد مصرف شود و يا اينكه به‌صورت چربي در بدن ذخيره شود. حال براي سوختن اين كالري مازاد مي‌بايست تمرين كرد ولي همان‌طور كه مي‌دانيد به محض وارد شدن الكل به بدن بسته به وزن و تركيب بدني فرد و قدرت تحمل فرد، شخص دچار سرگيجه و سردرد كه مختص الكل است مي‌شود.
علائم آشكاري كه معمولاً پس از وارد شدن الكل به‌داخل بدن پديدار مي‌شود، سردرد، خستگي، دهيدراته شدن (خالي شدن آب بدن)، عصبي شدن و كه هيچ‌كدام جزء علائم مفيد براي شروع ورزش و تمرين نمي‌باشند. يكي از خطرناك‌ترين مضرات الكل كاهش شديد سرعت متابوليسم (سوخت و ساز) بدن مي‌باشد. الكل باعث اختلال در سيستم جذب غذا مي‌شود و بدون موادغذائي مورد نياز براي بدن، متابوليسم بدن به‌صورت نرمال كار نخواهد كرد و در نتيجه سرعت متابوليسم بدن سير نزولي پيدا خواهد كرد.

سرعت متابوليسم بدن مساوي است با مقدار كالري كه بدن به‌صورت نرمال جهت توليد انرژي مي‌سوزاند.

حال تصور كنيد كه تنها در عرض يك‌هفته به ميزان 1400 كالري الكل وارد بدن مي‌گردد كه در سال 73000 كالري مي‌شود و همانطور كه مي‌دانيد هر 3500 كالري يعني يك پوند وزن (453 گرم) پس اگر اين مقدار كلاري در سال سوزانده نشود حدود 20 پوند (9 كيلو) اضافه خواهد شد. به خاطر داشته باشيد كه فرمول كاهش وزن خيلي ساده است. مي‌بايست بيشتر از كالري دريافتي كالري سوزاند و هر 3500 كالري كه بيشتر سوزانده شود يعني كاهش وزن معادل يك‌پوند.

آيا الكل بر روي افزايش حجم عضلاني تأثيرگذار است؟

الكل يك ماده با خاصيت چاق‌كنندگي (افزايش چربي) بسيار زياد و همچنين تأخيرانداز در روند رشد عضلات مي‌باشد. اين مسئله نه تنها به‌دليل تأثيرات منفي است كه پس از وارد شدن الكل به بدن متعاقباً ظاهر مي‌گردد و باعث كاهش شدت تمرينات مي‌شود بلكه در حقيقت سنتز پروتئين را به ميزان 20 درصد كاهش مي‌دهد.

براي موضوع فوق چند دليل وجود دارد. اول اينكه الكل باعث دهيدراته شدن سلول‌هاي عضلاني مي‌گردد و همان‌طور كه همه مي‌دانند عضله هيدراته و يا فوق‌هيدراته (مثل زماني‌كه كراتين مصرف مي‌كنيد) به بدن اجازه مي‌دهد كه محيط آنابوليك (سازندگي) در بدن در سطح بالا حفظ شود. بنابراين در صورت وارد شدن الكل به بدن سلول‌ها نمي‌توانند به اندازه كافي آب را در خودشان نگه‌دارند و بدين ترتيب روند عضله‌سازي بسيار سخت‌تر مي‌گردد.
دومين دليلي كه الكل مي‌تواند به شدت روند رشد عضلاني را مختل سازد، خاصيت بلوكه كردن جذب موادمغذي و باارزش كه براي رشد عضلات، انقباض آنها و زمان استراحت بدن ضروري مي‌باشند، است. از موادمعدني باارزشي كه مانع جذب آنها مي‌شود مي‌توان از كلسيم، منيزيم، آهن، فسفر و پتاسيم نام برد.
سومين دليل مضر بودن الكل كاهش هورمون تستسترون و افزايش هورمون استروژن مي‌باشد. بله اين موضوع عين واقعيت است. در يك تحقيقي كه بر روي چندين مرد به انجام رسيد ميزان تستسترون موجود در بدن آنها در قبل و بعد از مصرف الكل اندازه‌گيري شد كه در نتيجه مشخص شد كه الكل به‌طور ميانگين باعث كاهش سطح تستسترون در حدود 25 درصد گرديده است.

نتيجه‌گيري

الكل و ورزش (علي‌الخصوص بدنسازي) هرگز با هم همخواني ندارند چون تنها كاري كه براي فرد انجام مي‌دهند افزايش درصد چربي بدن و كاهش بافت عضلاني مي‌باشد.

 

 تربيت بدني كاركنان دانشگاه علوم پزشكي جهرم

دانلود فايل ورد...دانلود فايل pdf

تاریخ :
1397/02/31
تعداد بازدید:
33
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal