۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
ورزش و تندرستي

ورزش و تندرستي:

ورزش و تندرستي

نقش و اهميت فعاليت‌هاي بدني ديرزماني است كه در ميان افراد كم تحرك شناخته شده است. اين مسئله باعث شد تا افراد جامعه تمايل پيدا كنند نسبت به تأثيرات مختلف فعاليت‌هاي بدني حساس شوند و تلاش نمايند تا دانش و اطلاعات خود را توسعه بخشند. در اين مورد، رابطة بين ورزش، آمادگي جسماني و بهداشت (تندرستي) با تضادهاي آن در شكل زير به خوبي ترسيم شده است.

طول عمر زياد = تندرست = ورزيده = فعال

طول عمر كوتاه = بيمار = غير ورزيده = بي‌تحرك

بدون ترديد آرزوي هر فردي بهبود كيفيت و طول عمر زندگي‌اش مي‌باشد. با اين همه، نكاتي كه باعث پيشبرد موضوع مورد بحث ما مي‌شود همچنان ناشناخته باقي مانده است. حتي تعاريف ابتدايي مربوط به ورزش (تمرين)، آمادگي جسماني و تندرستي نيز همواره مورد بحث و مجادله است.

بعضي، فعاليت بدني يا تمرين را تحرك بدن همراه با انقباض عضلاني و مصرف انرژي تعريف مي‌كنند. بنابراين از آمادگي جسماني نيز به عنوان يك سري از شاخص‌هاي تعيين‌كنندة ظرفيت در اجراي فعاليت‌هاي بدني نام مي‌برند. تندرستي هم بود يا نبود بيماري نيست، بلكه تندرستي شاخصي است كه تمامي مراحل مختلف حيات جسماني از آغاز تا پايان زندگي را در بر مي‌گيرد.

ورزش ، علمي است كه در آن به مسائل علمي و تخصصي ورزش پرداخته مي شود و هدف از اين علم آن است كه علاقه مندان به ورزش از اين طريق پي به كليه مسائل مربوط به علوم ورزش برده و آن را بكار بندند تا كمتر دچار آُسيب شده و همچنين از طريق علم ورزش مهارت خود را در هر رشته ورزشي افزايش دهند

ورزش كمك مي كند تا:

1- كه بهتر و راحت تر بخوابيد.

اگرچه ممكن است از نظر شما مسئله اي بديهي بيايد، اما تحقيقات مربوط به ورزش كردن با راحت خوابيدن به تازگي انجام شده است. اين تحقيقات نشان داده است كه به طور ميانگين 20 الي 30 دقيقه ورزش براي سه تا چهار روز در هفته كمك مي كند كه خواب راحت تري داشته باشيد. هر چند، بهتر است كه روز ها يا بعد از ظهرها ورزش كنيد نه شب ها قبل از خواب چون در اينصورت خيلي پرانرژي خواهيد شد و به سادگي خوابتان نخواهد برد.

ورزش كردن كمك مي كند راحت تر خوابتان ببرد و بهتر بخوابيد و ساعت خوابتان را هم بيشتر خواهد كرد. همچنين كيفيت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب مي شود كه خواب عميق تري داشته باشيد.

2- باعث مي شود ديرتر پير شويد و از مرگ نابهنگام هم جلوگيري مي كند.

هر چه سنتان بالاتر مي رود، ورزش منظم مي تواند شما را از نظر بدني متناسب و سالم نگاه دارد. همچنين وضعيت پوست و ماهيچه هاي شما را هم بهتر خواهد كرد، قابليت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسياري بيماري هاي مربوط به پيري از قبيل پوكي استخوان و بيماري هاي قلبي جلوگيري خواهد كرد.

3- مفصل ها، استخوان ها و ماهيچه هاي شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.

هر چه سنتان بالاتر مي رود، تراكم استخوان هايتان و انعطاف پذيري مفصل هايتان كمتر خواهد شد. ورزش كردن به طور منظم يكي از بهترين راه ها براي كم كردن مشكلات مربوط به ماهيچه ها، مفصل ها و استخوان ها است. يك برنامه ورزشي منظم به شما كمك مي كند كه قوا و انعطاف پذيري خود را حفظ كنيد.

4- سيستم دفاعي بدنتان را تقويت خواهد كرد.

تحقيقات مختلفي نشان داده است كه ورزش قدرت سيستم دفاعي بدن را بالا مي برد. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش مي تواند به عنوان يك محرك طبيعي براي سلول هاي دفاعي به حساب آيد. در افراد سالخورده عملكرد سيستم دفاعي خود به خود ضعيف مي شود كه مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مسري و واگيردار را افزايش دهد. اما تمرينات ورزشي منظم و متعادل مثل پياده روي و دوچرخه سواري مي تواند به طور تقريبي اين ضعف سيستم دفاعي را در بدن كاهش دهد.

5- حافظه را قوي تر خواهد كرد.

پياده روي سه روز در هفته به مدت 45 دقيقه براي بالا بردن زيركي و هوش شما كافي است تحقيقات بسياري نشان داده است كه افرادي كه روي قاعده اي منظم ورزش مي كنند و قدرت تمركز بهتري دارند. ورزش هاي هوازي قسمت هاي جلويي و جداره هاي بالايي مغز كه به تمركز مرتبط است را تحريك مي كند.

6- اعتماد به نفس را بالا مي برد.

اين سوال ساده را از خود بپرسيد: در كدام لحظه احساس بهتري دارم؟ وقتي روي مبل لم داده ام و مشغول خوردن يك پاكت چيپس هستم يا بعد از انجام يك تمرين ورزشي عالي از باشگاه برگشته ام؟ اگر مدتي است كه بد هيكل شده ايد، تمرينات ورزشي را شروع كنيد، بنيه، ماهيچه ها و قدرت بدنيتان را افزايش خواهيد داد و از نظر روحي حال بهتري خواهيد داشت. اين خود به خود باعث مي شود كه تصوير بهتري از خود داشته باشيد و اعتماد به نفستان بالا رود.

7- انرژي و تحمل شما را بالا مي برد.

تا به حال چند بار از باشگاه در رفته ايد فقط چون خسته شده و ديگر تحمل ادامه تمرينات را نداشته ايد؟ اما آيا زماني كه تنبلي را كنار گذاشته و به تمرينات ادامه داده ايد احساس بهتري نداشته ايد و پرانرژي تر نشده ايد؟ افرادي كه به طور مداوم ورزش مي كنند، انرژي، قدرت بدني و تحمل بيشتري دارند. مدت كمي بعد از آغاز تمرينات اين انرژي بيشتر را در خود كاملاً حس خواهيد كرد.

8- فشارهاي عصبي، افسردگي و اضطراب را كاهش مي دهد.

ورزش باعث مي شود كه اضطراب و استرس شما به پائين ترين حد خود برسد. در اين حالت بدن شما بعد از يك يا دو ساعت بعد از اتمام تمريناتتان اندورفين بيشتري توليد خواهد كرد كه اعصاب شما را تسكين داده و آسودگي خيالتان را افزايش خواهد داد. فايده ديگر فعاليت بدني اين است كه شما را به داشتن رژيم غذايي مناسب تشويق مي كند و تغذيه مناسب هم استرس را كاهش مي دهد. حتي بعضي تحقيقات نشان داده است كه از ورزش مي توانيم به عنوان درماني براي افسردگي نيز استفاده كنيم.

9- احتمال ابتلا به بسياري از بيماري ها را كاهش مي دهد.

بهترين نتيجه اي كه از تمرينات ورزشي گرفته مي شود اين است كه احتمال ابتلاي شما را به بسياري از بيماري هاي جدي و كشنده مثل بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، پوكي استخوان، ديابت، چاقي، كلسترول بالا، سرطان سينه ، ايست و حملات قلبي و ورم مفاصل كاهش مي دهد.

 

دانلود فايل ورد...دانلود فايل pdf

تاریخ :
1396/08/03
تعداد بازدید:
15
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal