۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير
بالا بردن سوخت و ساز بدن
چگونه سوخت و ساز بدن خود را بالا ببريم تا لاغر شويم
براي افزايش متابوليسم بدن، هميشه اول صبح، صبحانه را بخوريد. اگر شما تا وسط صبح (يعني حدود ساعت 10) يا بعد از ظهر چيزي نخوريد، متابوليسم بدنتان آهسته و كند مي شود. خوردن صبحانه براي سوخت و ساز بدن شما مانند افزودن هيزم به اجاق است، يعني همانطور كه هيزم چوبي، اجاق را شعله ورتر مي سازد، صبحانه نيز سرعت سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد.

علل پايين بودن متابوليسم بدن شامل موارد زير است:

گرسنگي

رژيم غذايي كم كالري

خوردن زياد غذاهاي شيرين مثل شيريني ها، آب نبات، نوشابه، ژله و كيك ها در طي روز.

ورزش نكردن و كمبود فعاليت بدني

كم كاري تيروئيد


7 راهكار براي افزايش متابوليسم بدن:

صبحانه را حتماً بخوريد:

براي افزايش متابوليسم بدن، هميشه اول صبح، صبحانه را بخوريد. اگر شما تا وسط صبح (يعني حدود ساعت 10) يا بعد از ظهر چيزي نخوريد، متابوليسم بدنتان آهسته و كند مي شود. خوردن صبحانه براي سوخت و ساز بدن شما مانند افزودن هيزم به اجاق است، يعني همانطور كه هيزم چوبي، اجاق را شعله ورتر مي سازد، صبحانه نيز سرعت سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد.

افزايش تعداد وعده هاي غذايي:

به جاي 3 وعده غذايي، 4 تا 6 وعده غذايي را با فاصله ي 2 تا 3 ساعت از يكديگر بخوريد. البته در اين صورت بايد حجم هر وعده غذايي كمتر از وعده هاي قبلي باشد، يعني همان مقدار غذا را كه در سه وعده مي خورديد، بايد در 6 وعده بخوريد نه اينكه بيشتر غذا بخوريد. خوردن مقادير كم غذا در وعده هاي متعدد، متابوليسم بدن را افزايش مي دهد.

خوردن غذاهاي كم كالري:

سعي كنيد از داروهاي افزايش دهنده متابوليسم بدن استفاده نكنيد. به جاي آنها از مواد غذايي كم كالري يا چربي سوز مانند سبزي ها ميوه ها و غلات سبوس دار استفاده كنيد.

ورزش كردن:

اگر شاغل هستيد سعي كنيد روزانه مقداري از مسير كار خود را پياده برويد. به جاي استفاده از آسانسور، از پله ها استفاده كنيد. به جاي سوار شدن به ماشين، پياده روي كنيد. سعي كنيد روزانه حداقل يك ساعت ورزش يا پياده روي كنيد تا انرژي بدنتان را بسوزانيد. به جاي اينكه پول خود را صرف خريد داروهاي قلابي لاغري كنيد ، هفته اي 3 تا 4 بار و هر بار به مدت 30 تا 40 دقيقه پياده روي كنيد. اين كار بهترين راه براي افزايش متابوليسم است.

هيچ وقت گرسنه نمانيد:

اگر در حال اجراي رژيم لاغري هستيد يا مي خواهيد لاغر شويد، سعي كنيد هيچ وقت گرسنه نمانيد، زيرا گرسنه ماندن باعث مي شود متابوليسم بدنتان به سرعت پايين بيايد. هيچ وقت براي 5 تا 6 ساعت بين وعده هاي غذايي خود گرسنه نمايند.

برنامه غذايي منظمي داشته باشيد:

وعده هاي غذايي كم حجم خود را با فاصله ي زماني مشخص از يكديگر مصرف كنيد. هيچ وقت، هيچ وعده ي غذايي را حذف نكنيد و در يك وعده كمتر از مقدار مشخص شده، غذا نخوريد، زيرا اين كار باعث مي شود براي رفع گرسنگي خود تنقلات پركالري و بي فايده را مصرف كنيد كه باعث افزايش وزن شما مي شوند.

روزانه 8 تا 10 ليوان آب بنوشيد:

مصرف آب به مقدار كافي باعث مي شود دستگاه گوارش بدن كار خود را به خوبي انجام دهد و هضم و جذب مواد غذايي به نحو موثر انجام شود. بنابراين از بروز يبوست و ساير اختلالات گوارشي جلوگيري مي كند. همچنين باعث حفظ شادابي پوست مي شود، زيرا ممكن است با رژيم گرفتن پوست كمي حالت طراوت خود را از دست بدهد.

فريده پورقارداش، كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزش
تاریخ:
1397/03/27
تعداد بازدید:
121
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal