۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير
بخش دوم
راه هاي كنترل خشم
نفس عميق اين روش مي تواند شمارا از هر گونه واكنش سريع و تصميمات غير منطقي باز دارد.
نفس عميق
اين روش مي تواند شمارا از هر گونه واكنش سريع و تصميمات غير منطقي باز دارد.

 اهميت ندادن به خشم
خشم را به سادگي نمي توان مهار كرد اما ياد بگيريد كه با مهم جلوه دادن خشم، فرياد زدن و غيره نمي توان بر خشمتان غلبه كنيد.

خشمتان را مانند يك ابر تصور كنيد، احساس كنيد كه خشم الان اينجاست ولي همزمان و به سرعت در حال حركت و گذر است.

گفتگو با فردي قابل اعتماد يا مشاور
خشم بايد عيني شود و به كلمات تبديل گردد. صحبت در مورد خشم، احساسات منفي را كاهش مي دهد.

فرو نشاندن خشم
لازم است خشمتان را در هنگام عصبانيت تخليه كنيد. حركت، بهترين وسيله براي رهايي سريع از عصبانيت است. با حركت، هورمون استرس كاهش مي يابد و هورمون اندروفين يا هورمون شادي آزاد مي شود.

مراقبه و تعمق
روزانه 10 دقيقه تمرين لازم است، تا بتوانيد ذهنتان را هنگام عصبانيت آرام كنيد.

استفاده از وسيله اي براي تحريك براي پوشاندن خشم، لازم است.

 از يك محرك شديد تر استفاده كنيد. مانند استفاده از آب نبات زنجبيلي.

مقايسه ممنوع
گاهي علت عصبانيت، مقايسه خودمان با ديگران است.

اگر از موقعيت فعلي خود ناراضي هستيد، يا فكر مي كنيد موقعيت ديگري بهتر از شما است آستينتان را بالا بزنيد و كمي اوضاع را تغيير دهيد.

براي خالي كردن فشار، شوخ طبعي كنيد.
شوخي و خنده ابزاري براي مقابله با فشار عصبي است.

از شوخ طبعي براي مواجهه با چيزي كه عصبانيتان كرده است و انتظارات و توقعات غير واقع بينانه اي كه داشته ايد استفاده كنيد.

بخشش را تمرين كنيد.
اگر اجازه دهيد كه عصبانبت و ساير احساسات منفي بر احساسات مثبت شما غلبه كند، خواهيد ديد كه با تلخي و نا عدالتي خودتان نابود شده ايد.

تنها كافي است بپذيريم كه نمي توانيم روي رفتار هاي ديگران كنترل داشته باشيم.

از ضمير "من" استفاده كنيد.
هنگام انتقاد كردن از ديگران و توضيح مشكل و ابراز احساس منفي خويش از ضمير"من" استفاده كنيد.

بدانيد چه زمان به كمك نياز داريد.
ياد گرفتن كنترل عصبانيت و خشم زمان بر است. ريشه برخي پرخاشگري ها به تعارضات دوران كودكي و گذشته افراد بر مي گردد، اگر عصبانيت شما از كنترل خارج است و داريد به خود و ديگران آسيب مي رسانيد، حتما از متخصص كمك بگيريد.

وحيده قائمي فرد، مشاور اداره مشاوره و سلامت روان دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي جهرم
تاریخ:
1397/03/20
تعداد بازدید:
97
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal