۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر
سلامت
پوكي استخوان بيماري خاموش
پوكي استخوان يك بيماري شايع استخواني است كه در آن توده استخواني به‌تدريج از بين مي‌رود و بدون آنكه علامت خاصي ايجاد كند، ممكن است با يك شكستگي در يكي از استخوان‌هاي بدن(مهره‌ها، لگن، مچ پا يا دست) آشكار شود.
پوكي استخوان يك بيماري شايع استخواني است كه در آن توده استخواني به‌تدريج از بين مي‌رود و بدون آنكه علامت خاصي ايجاد كند، ممكن است با يك شكستگي در يكي از استخوان‌هاي بدن(مهره‌ها، لگن، مچ پا يا دست) آشكار شود.


ساختمان استخوان به‌طور عمده از يك ماده پروتئيني به نام كلاژن و يك ماده معدني به نام فسفات كلسيم تشكيل شده است. در سن 30-25سالگي افراد به حداكثر توده استخواني خود دست پيدا مي‌كنند. از اين پس باگذشت زمان و افزايش سن در يك فرد سالم با تغذيه كافي هر ساله حدود چهار درصد از بافت استخواني كاسته مي‌شود، بدون اينكه مشكل پوكي استخوان به‌ وجود آيد.

 اگر اين جريان طبيعي سريع‌تر اتفاق افتد، پوكي استخوان ايجاد مي‌شود.


▪️آيا پوكي استخوان علامتي دارد؟

متأسفانه بايد گفت به‌طور معمول پوكي استخوان قبل از بروز عوارض آن علامتي ندارد. علائم هنگامي ايجاد مي‌شود كه شكستگي اتفاق افتاده باشد. پس بهتر است تمامي افرادي كه در معرض خطر پوكي استخوان قرار دارند قبل از شروع عوارض، مورد ارزيابي قرار گيرند و درصورت مبتلا بودن اقدامات پيشگيرانه اعمال شود.


🔹بهترين روش براي تشخيص پوكي استخوان، سنجش تراكم استخوان يا دانسيتومتري است.


▪️تغذيه در مبتلايان به پوكي استخوان

🔹پوكي استخوان حالتي است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگي با ضربات كوچك افزايش مي‌يابد. پوكي استخوان از گرفتاري‌هاي بسيار شايع جوامع بشري است كه بعد از سن 35سالگي روند آن در انسان آغاز مي‌شود.

🔹حدود نيمي از زنان بالاتر از 45 سال و90 درصد زنان بعد از 75سال به بيماري پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند.

🔹چه كساني در معرض پوكي استخوان قرار دارند؟

▫️افراد مسن
▫️خانم‌ها بعد از سن يائسگي

▫️سابقه خانوادگي پوكي استخوان(در بعضي از نژاد‌ها مثل برخي از نژادهاي آسيايي‌‌)

▫️افرادي كه كلسيم كافي در رژيم غذايي آنها وجود ندارد و يا ويتامين D كافي دريافت نمي كنند، در معرض ابتلا بيشتر به پوكي استخوان هستند.

▫️كساني كه خود سيگار مي كشند، يا همنشين سيگاري ها هستند، در معرض پوكي استخوان زودرس قرار دارند و زناني كه سيگار مي كشند دچار پوكي استخوان شديد تري هستند.


▫️افرادي كه از بعضي اختلالات هورموني مشخص رنج مي برند، مثل كم كاري تيروئيد و پاراتيروئيد، بيماري غدد جنسي (كم كاري) و بيماري غدد فوق كليوي (كم كاري يا پر كاري) در معرض ابتلاي بالاتري به پوكي استخوان هستند.



▪️پيشگيري

با اصلاح شيوه زندگي وانتخاب عادات صحيح مي‌توان از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري كرد.

▪️تغذيه

تغذيه سالم و رژيم غذايي متعادل و غني از كلسيم و ويتامين D يكي از راه‌هاي پيشگيري است.

 غذاي روزانه  بايد حداقل 1500-1000 ميلي‌گرم كلسيم داشته باشد.

 شير، پنير، ماست، سبزي‌ها، ميوه‌ها، حبوبات و غذاهاي دريايي به‌ويژه ماهي بايد در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود.

مراقب باشيد تامين كلسيم مورد نياز سبب افزايش مصرف چربي نشود. در اين خصوص بايد با پزشك يا متخصص تغذيه مشورت كنيد.

مي‌توانيد با پياده‌روي در هواي آفتابي ويتامين D مورد نياز بدن را تامين كنيد.

▫️فعاليت بدني مناسب
ورزش منظم سبب افزايش قدرت عضلاني، تعادل، افزايش قدرت و استحكام استخوان‌ها، كاهش احتمال زمين خوردن و شكستگي ناشي از آن مي‌شود.

فعاليت ورزشي بايد به‌گونه‌اي تنظيم شود كه سبب فشار زياد بر استخوان‌ها و افزايش احتمال شكستگي نشود.

 اين فعاليت‌ها در پيشگيري از پوكي استخوان در زنان كمتر از 60 سال مؤثر است.

ورزش‌هايي مانند پياده‌روي، دويدن آهسته، كوهپيمايي، انجام حركات هوازي با شدت ملايم، بالا رفتن از پله‌ها، ورزش‌هاي راكتي كه در آنها وزن بدن توسط پاها حمل مي‌شود و فعاليت عضلات و استخوان‌ها كه در برابر نيروي جاذبه‌صورت مي‌گيرد مناسب‌ترين ورزش‌ها هستند

كاهش وزن مانع از تخريب و تحليل مداوم غضروف و مفاصل مي شود.

وبدا، سلامت
تاریخ:
1398/07/29
تعداد بازدید:
74
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal