۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر
سلامت
چگونه رواني شاد و سالم داشته باشيم
شايد شما از آن گروهي هستيد كه فكر مي كنيد داشتن يك زندگي ايده آل و رويايي و داشتن روحيه اي خوب و سرحال و داشتن رواني سالم فقط با ميزان درآمد و تامين خواسته ها و نيازهاي شما بستگي دارد اما اشتباه مي كنيد مي توان به سادگي از زندگي لذت برد و روحي سالم داشت.
شايد شما از آن گروهي هستيد كه فكر مي كنيد داشتن يك زندگي ايده آل و رويايي و داشتن روحيه اي خوب و سرحال و داشتن رواني سالم فقط با ميزان درآمد و تامين خواسته ها و نيازهاي شما بستگي دارد اما اشتباه مي كنيد مي توان به سادگي از زندگي لذت برد و روحي سالم داشت.

داشتن روح و رواني سالم با ميزان رضايت از زندگي و شادكامي لحظه هايي كه روزها و شب ها در كنار خانواده و دوستان مان مي گذرانيم، ارتباط مستقيم دارد؛ لحظاتي كه با رعايت قواعدي ساده و كاربردي مي تواند در برطرف كردن نيازهاي ما براي دست يافتن به يك زندگي ايده آل موثر باشد.


سبك زندگي سالم عملكرد ذهني و رواني انسان را بهبود بخشيده و ارتقاي بهداشت رواني مي‌تواند موجب ارتقاي سلامت روان و بهبود كيفيت زندگي انسان شود.


شيوه زندگي سالم وابستگي تنگاتنگي با ارتقاي بهداشت رواني دارد. براي حفظ و ارتقاي بهداشت رواني نيز بايد اصولي را رعايت كرد كه برخي از امهمترين آنها عبارت از:

 مديريت استرس: مديريت استرس از تاثيرگذارترين مسائل مربوط به سبك زندگي سالم است. زندگي ما مملو از موقعيت‌هاي نامناسب اضطراب‌زا و پراسترس است. انساني كه به دنبال سلامت روان است قطعا در اين موارد به دنبال را‌ه‌هاي مناسب كنترل استرس خود خواهد گشت.

آگاهي از مهارت و تكنيك‌هاي ايجاد آرامش (مانند ريلكسيشن) و مديريت استرس به ما كمك خواهد كرد كه نگاه واقع بينانه به خودمان و دنياي اطرافمان داشته باشيم و برخي مشكلات را بپذيريم و آنهايي كه قابل حل هستند را برطرف كنيم.



 ارزش و اهميت دادن به نيازها: احتياجات و نيازهاي جسماني و رواني بسيار مهم هستند. بشر دائما از اين نيازها تاثير مي‌پذيرد و به نسبت محروميت و ارضاء آنها رفتارش تغيير مي‌كند.

 از كار خود لذت بردن: اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام كاري هستيد و يا احساس مي‌كنيد براي انجام كاري تحت فشار هستيد، علامت اين است كه از كاري كه انجام مي‌دهيد لذت نمي‌بريد. اگر به هر حال ناچاريد اين كار را انجام دهيد، پس روي جنبه‌هاي لذت بخش آن تمركز كنيد.


 ايجاد تعادل بين كار و زندگي: تداخل و ادغام زندگي كاري و اداري با زندگي خصوصي باعث اختلالات فيزيكي و عاطفي است برنامه و زماني را براي توقف كار انتخاب كنيد و به آن پايبند باشيد. در خانه به كار فكر نكنيد و توجه خود را به زندگي خانوادگي معطوف داريد.
 
 
 ورزش كردن: بلند شويد و روزانه چند دقيقه‌اي بدويد يا يوگا كار كنيد. بعد از رساندن وزن بدن‌تان به حد مطلوب، از سلامتي بيشتر لذت خواهيد برد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه ورزش و فعاليت‌هاي بدني هدفدار مي‌توانند روش‌هاي مناسبي براي كاهش اضطراب و استرس و حتي احساس افسردگي باشند و با گنجاندن يك برنامه ورزشي يا پياده روي مي‌توان سلامت جسمي و رواني را ارتقا داد.

 
 مقابله با مشكلات عاطفي: مشكلات عاطفي جزيي از زندگي محسوب مي‌شوند و سلامتي رواني به نحوه برخورد با اين مشكلات و يافتن بهترين راه حل براي غلبه بر آنها بستگي دارد. بيماريهاي رواني تقريبا هميشه به اين حقيقت كه بيمار قادر نيست دوست بدارد و عشق بورزد مربوط مي‌شود.

 

 توجه به معنويات: يكي از مواردي كه باعث ايجاد حس آرامش در افراد مي‌شود، نگاه وجودي انسان به خود، هستي و اتصال به يك نيروي خارج از دنياي مادي است. اين احساس ناشي از بعد معنوي انسان است كه در همه انسان ها وجود دارد. داشتن معيارهاي مناسب، همسو و نگاه معنوي و مذهبي، پيوند بين انسان‌ها و پيوند آن‌ها با نيروي غير مادي معنا، هدف و انگيزه‌اي محكم‌تر براي زندگي به وجود مي‌آورد.

 روابط اجتماعي: آدمي موجودي اجتماعي است و نياز زيادي به حضور در اجتماع، محبت و دوست داشته شدن و حمايت و درك شدن توسط ديگران دارد. برآورده نشدن اين نياز مي‌تواند استرس و اضطراب را در افراد افزايش دهد. افرادي كه حمايت اجتماعي بيشتري دارند در رويارويي با مشكلات احساس امنيت و اطمينان بيشتري مي‌كنند و مشكلات زندگي كمتر به آن‌ها صدمه ميزند. لذا بهبود روابط اجتماعي مناسب بخشي از سبك زندگي سالم و بهبود سلامت روان است.

چند توصيه كوتاه اما تاثيرگذار بر سبك زندگي سالم

 

  تغذيه مناسب از اركان سبك زندگي سالم است. عدم مصرف غذاهاي پركالري و پرچرب، غذاهاي با مواد نگهدارنده و غذاهاي فوري و غذاها يا نوشيدني‌هاي محرك و به طور كلي پرخوري نكردن اثرات مثبت و غير قابل انكاري بر سلامت جسمي و رواني افراد دارد.

  نوع دوست باشيد. نوعدوستي و كمك به ديگران به زندگي انسان معنا داده و لذت از زندگي افزايش مي‌يابد.

  گاهي به جاي نشستن پاي تلويزيون به سينما برويد.

  با طبيعت هماهنگ باشيد. تعلق به طبيعت در ما آرامش ايجاد مي‌كند. رفتن به طبيعت مي‌تواند در سبك زندگي سالم و بهنجار ما گنجانده شود و در ارتقاي سلامت رواني‌مان موثر باشد.

 با مسافرت كردن چيزهايي ياد مي‌گيريد كه هيچ مدرسه‌اي قادر به آموزش آنها نيست.

   آن چه كه دوست داريد را انجام دهيد و نه آن چه كه ديگران از شما انتظار دارند و مسئوليت تصميم‌تان را بپذيريد.
 
   يك زبان جديد بياموزيد.

  شجاع باشيد و اگر كارتان را دوست نداريد شغل ديگري را امتحان كنيد.
    پولتان را پس انداز كنيد اما خسيس نباشيد.

   تفريح كنيد. به طور كلي تفريحات هيجان انگيز يا آرامش بخش كه از آن لذت مي‌بريد از ملزومات سبك زندگي سالم و قدمي به سوي سلامتي است.

   هر چه زودتر از يك رابطه بد عاطفي خارج شويد.

  دوستان بد را كنار بگذاريد.

  خيلي زود، دير مي‌شود. اگر كسي را دوست داريد، شك و ترديد را كنار گذاشته و به او بگوييد.

   هر كاري كه دوست داريد را انجام دهيد. هر لباسي كه خوشتان مي‌آيد را بپوشيد و هر آن چه كه گفتنش، خوشحال‌تان مي‌كند را بگوييد.

  لحظه اي درنگ كنيد و به خاطر برخورداري از نعمت‌هاي گوناگون خداوندي، سپاسگزار باشيد.

  گاهي ريسك كنيد.

   قبل از اين كه دير شود براي كساني كه ارزش دارند وقت گذاشته و سعي كنيد كنار آنها باشيد.

   نگراني چيزي را درست نمي‌كند. بدانيد كارها به خوبي پيش مي‌رود و همه چيز ختم به خير خواهد شد.

    مراقب باشيد، تولد يك فرزند ناخواسته و بدون برنامه در اوج جواني يا سال‌هاي اوليه ازدواج فوق العاده سخت خواهد كرد.

    بزرگ بيانديشيد و روياهايتان را دنبال كنيد.

   غذاهاي ساير ملل را امتحان كنيد. گاهي اوقات با چشيدن مزه هاي متنوع آنها شگفت زده خواهيد شد.

    بيشتر بياموزيد.

     سرگرمي يا كاري را پيدا كنيد كه از انجام آن واقعا لذت مي‌بريد.

    عظمت وجودي تان را درك كنيد.

   بخنديد، گريه كنيد، زندگي كنيد.

فاطمه ابراهيمي كارشناس واحد مشاوره معاونت فرهنگي و دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي جهرم
تاریخ:
1398/07/24
تعداد بازدید:
160
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal