۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ آذر
نيترات موجود در غذاهاي كنسرو شده سرطان زا و باعث آسيب به سلول هاي عروقي مي شود
تغذيه سالم نقش مهمي در جلوگيري از بيماري هاي قلب و عروقي دارد. خوردن حداقل 5 وعده ميوه و سبزي‌جات در روز، احتمال خطر مرگ بر اثر بيماري‌هاي حاد مانند بيماري‌هاي قلبي، سكته قلبي و سرطان را تا 20 درصد كاهش مي‌دهد.

دكتر رضا علم افشار متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي جهرم اظهار داشت:  يكي از خطرهاي عمده بروز بيماري قلبي عروقي گرفتگي سرخرگ‌ها است. اين اتفاق يك شبه به وجود نمي‌آيد، بلكه به علت اتخاذ روش تغذيه‌اي نادرست به مرور زمان خود را نشان مي‌دهد. با افزايش رسوب مواد چرب، كلسترول و غيره در سرخرگ‌ها، تصلب شرايين به وجود مي‌آيد كه باعث باريك و سفت شدن رگ‌ها مي‌شود.

وي ادامه داد: گرفتگي رگ‌ها در قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌تواند ناراحتي‌هاي متعدد از جمله كاهش جريان خون به قسمت‌هاي تحتاني پا و بدن، درد قفسه سينه، بيماري قلبي، حمله قلبي و يا سكته، ايجاد كند.

او گفت: تحقيقات متعددي نشان داده‌ است كه اسيد فوليكي كه بطور طبيعي در مواد غذايي يافت مي‌شود، مي‌تواند سبب كاهش ماده‌اي در خون به نام هموسيستئين شود و به اين ترتيب از ابتلا به تصلب شرايين پيشگيري كند. كلم برگ، كلم قرمز، گل كلم، كلم بروكلي، ‌شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبيا سبز، نخود سبز، لوبيا قرمز، لوبيا چشم بلبلي، نخود خشك و عصاره مخمر داراي ويتامين‌هاي گروه ب خصوصا اسيدفوليك هستند.

در ادامه افزود: در جوامعي كه مصرف كننده مقادير فراواني از ماهي‌هاي روغني هستند، مشاهده شده است كه شيوع بيماري‌هاي كرونر قلبي كمتر از جوامعي است كه مقدار خيلي كمي‌ ماهي مصرف مي‌كنند. ماهي‌هاي روغني از قبيل ماهي آزاد و ساير ماهي‌ها از قبيل قباد، حلوا، شير، كيلكا، و اوزون‌برون داراي اسيدهاي چرب مفيد هستند. اين مواد باعث كاهش خطر انعقاد خون و همچنين ممانعت از افزايش چربي‌هاي مضر خون مي‌شوند.


 وي بيان كرد: خوردن حداقل 5 وعده ميوه و سبزي‌جات در روز، احتمال خطر مرگ بر اثر بيماري‌هاي حاد مانند بيماري‌هاي قلبي، سكته قلبي و سرطان را تا 20 درصد كاهش مي‌دهد.براي حداكثر استفاده از مواد مغذي موجود در ميوه و سبزي‌جات،‌ سعي كنيد در روز به جاي استفاده از يك نوع ميوه و سبزي از انواع مختلف آن‌ها استفاده كنيد.


 وي گفت: ميوه هاي توتي همچون توت فرنگي، شاه توت و .. غني از آنتي اكسيدان هستند و از سفت شدن رگ ها پيش گيري مي‌كنند و  جرم‌هاي ايجاد شده بر ديواره رگ‌ها  را از بين مي برند.

اين متخصص قلب و عروق  با اشاره به مصرف ديگر ميوه ها و سبزيجات كه نقش اساسي در پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروقي دارد گفت: سيب حاوي «پكتين» نوعي فيبر قابل حل است كه كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. همچنين گلابي و ميوه‌هاي مركباتي نيز غني از پكتين هستند. سبزي اسفناج به دليل داشتن لوتئين مانع تراكم كلسترول در ديواره رگ‌ها مي شود و پتاسيم و اسيدفوليك موجود در اين گياه بدن را در مقابله با فشار خون بالا محافظت مي‌كند.

به گفته وي مصرف سير  براي پيشگيري از بيماري قلبي و عروقي بسيار مفيد است و مانع رسوب كلسيم در شريان‌ها مي‌شود.

وي گوجه فرنگي و انار را از ديگر ميوه هاي مفيد براي پيشگيري از بيماري قلب و عروق دانست و گفت: مصرف چاي سبز به دليل داشتن فلاووانوئيد نوعي آنتي اكسيدان، خطر بيماري قلبي را نيز كاهش مي‌دهد.

به گفته اين متخصص قلب و عروق علاوه بر تغذيه، ورزش منظم (   ورزش هوازي در مسير صاف به مدت 30 دقيقه با شدت متوسط و 5 روز در هفته) نيز براي سلامت قلب لازم است و مصرف آب فراوان در سلامت قلب نقش مهمي دارد.

 وي عنوان كرد: بر اساس مطالعات افراد داراي چربي اضافه (بخصوص در ناحيه شكم) بيش از ديگران به بيماري قلبي دچار مي شوند. افزايش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب، افزايش كلسترول و بالا رفتن فشار خون و كاهش HDL ( كلسترول خوب) خواهد شد. همچنين چاقي خطر بروز ديابت را نيز افزايش مي دهد.

وي با اشاره به اينكه براي پيشگيري از بيماري قلبي و عروقي از چه غذاهايي بايد پرهيز كرد گفت: گوشت و فرآورده‌هاي آن، لبنيات پرچربي و كره، ‌غني از نوعي چربي هستند كه باعث افزايش سطح  LDL( كلسترول بد)  در خون مي‌شوند. مصرف اين غذاها را بايد به حداقل رساند. همچنين مصرف كيك و بيسكويت به علت نوع چربي بكار رفته در آن‌ها سبب افزايش سطح ال دي ال مي‌شود.

به گفته وي انواع غذاها و سوپ‌هاي آماده مصرف و يا كنسرو شده، ‌غذاهاي بيرون از منزل، سوسيس، كالباس و گوشت‌هاي نمك سود شده و همچنين تنقلات شور، سرشار از نمك (سديم كلرايد) هستند. دريافت زياد سديم با فشارخون بالا ارتباط دارد كه از عوامل خطر جدي در بروز بيماري قلبي است. كاهش مصرف اين نوع غذاها و نمك طعام سر سفره به كاهش فشار خون كمك مي‌كند.

 وي خاطرنشان كرد: غذاهاي كنسرو شده علاوه بر نمك زياد نيترات زيادي دارند كه به شدت  سرطان زا هستند و به سلول هاي عروقي آسيب مي زند.

دكتر علم افشار تا كيد كرد: بهتر است پخت تمام مواد غذايي به صورت آبپز و كبابي باشد. از خوردن غذاهاي سرخ كردني بپرهيزيد. همين طور مصرف سفيده تخم مرغ  محدوديتي ندارد اما زرده بدليل كلسترول بالا نبايد بيش از 2عدد در هفته مصرف شود.

وي با اشاره به تاثير مصرف سيگار بر روي  بيماري هاي قلب و عروق تاكيد كرد: به افراد سيگاري‌ توصيه مي‌شود كه به ترك سيگار مبادرت ورزند زيرا نيكوتين سبب افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون و افزايش نياز بافت قلب به اكسيژن مي‌شود. حتي استفاده از يك نخ در روز مي تواند تاثيرات مضر را بر قلب بگذارد.

به گفته وي  مواد سمي در درون كاغذ سيگار وجود دارد كه به شدت براي عروق قلب مضر است و ترك سيگار بعد از دو سال شرايط قلبي و عروقي را همانند افراد غير سيگاري خواهد كرد.
تاریخ:
1398/07/10
تعداد بازدید:
150
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal