۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر
كوله پشتي مي تواند عامل آسيب ستون فقرات و همچنين كمردرد در كودكان شود
كودكان نيز خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شود كمردرد را تجربه مي‌كنند و استفاده از كوله‌پشتي‌هاي سنگين يكي از علل اصلي ابتلا به اين درد است. علاوه بر اين حمل نامناسب اين كوله‌پشتي‌ها هم كودك را در معرض مشكلات متعدد قرار مي‌دهد.

معمولا كمردرد ناشي از حمل بار مكرر و وضعيت حركتي نامناسب و بي‌تحركي كودكان  منجر به ناتواني برداشتن بار كوله‌پشتي مي‌شود. اگر گاهي كودك از مشكلات مختلف شامل درد كمر، گردن و شانه‌ها، سوزش كتف و دست،‌خميدگي كمر ، مشكل در برداشتن و درآوردن كوله‌پشتي ، قرمزي يا درد شانه‌ها شكايت كند حرف او را جدي بگيريد.

اگر كيف بسيار سنگين باشد يا به طور غلط حمل شود به آسيب كمر يا درد شديد در ناحيه پشت مي‌انجامد و ممكن است به عضلات و مفاصل نيز آسيب وارد شود و بدن كودك هم مي‌تواند دچار خستگي جدي شود.

توصيه‌هاي مفيد در چگونگي استفاده كوله پشتي براي دانش آموزان

وزن كوله پشتي يكي از مهم ترين مسائل است.بررسي ها نشان مي دهد وزن آن بايد  10درصد وزن كودك را تشكيل دهد. بنابراين به عنوان مثال براي يك كودك 40 كيلويي، مناسبترين كوله پشتي بايد حدود چهار كيلوگرم وزن داشته باشد تا فشار اضافي به بدن وارد نكند اين در حالي است كه معمولا دانش آموزان كيف هايي به مراتب سنگين تر از اين وزن را با خود حمل مي كنند كه به مرور زمان باعث بروز آسيب در ستون فقرات آنها مي شود.

بنابراين از قرار دادن وسايل اضافي داخل كيف مدرسه خودداري كنيد، وسايل را طوري داخل كوله قرار دهيد كه سنگين ترين آنها در ناحيه نزديك به كمر قرار گيرد.

وسايل داخل كوله پشتي بايد طوري دسته بندي شود كه وزن آنها در تمام كوله تقسيم شده و يك طرف سنگين تر از طرف ديگر نباشد و فشار اضافي به يك شانه وارد نشود. اين كار را به كودكان نيز آموزش دهيد تا خودشان بتوانند وسايل خود را بچينند.

هر دو بند كوله پشتي را بر شانه‌هاي كودك خود بيندازيد. اين كار به توزيع مناسب وزن بر پشت كمك مي‌كند و در صورتي كه كمربند هم دارد از آن براي كاهش وزن بار بر شانه‌ها و گردن استفاده كنيد.

مطمئن شويد كوله‌پشتي درست در وسط كمر قرار گرفته و پايين‌تر از دور كمر كودك قرار نگيرد. بندهاي كوله پشتي بايد حالتي آزاد داشته باشند تا حركت آزادانه دست‌ها را بدون خم شدن ستون فقرات ممكن سازند.

 براي قرار دادن كتاب‌ها و ساير وسايل در كوله‌پشتي و نيز در حمل آن به كودك كمك كنيد.

به حرف كودك توجه كنيد. اگر پيوسته از درد و ناراحتي شكايت دارد او را ملامت نكنيد. در اين شرايط او را براي معاينه وضعيت كمر نزد متخصص ببريد.

تعذيه مناسب و ورزش منظم در جلوگيري از صدمات جسمي در طول زندگي نقش مهمي دارند. به اين دو فاكتور مهم سلامت كودكان توجه داشته باشيد.

هر چه كودكان قوي‌تر شده و عضلاتشان بيشتر در حالت تعادل شكل گيرند، توانايي‌شان براي تحمل اين وزن‌ها و ساير استرس‌ها در آينده افزايش خواهد يافت. اين كار نيازمند كمي آگاهي و مراقبت از سوي والدين است.

واحد سلامت خانواده، جمعيت و مدارس دانشگاه علوم پزشكي جهرم...
تاریخ:
1398/07/03
تعداد بازدید:
93
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal