۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد
چگونه برنامه غذايي خود را در ماه رمضان تنظيم كنيم؟
دفعات غذا خوردن در سلامت انسان ها اهميت خاصي دارد...

در روزهاي گرم و بلند سال كه فاصله سحري و افطار زياد و بر عكس فاصله افطار تا خواب كوتاه است؛توصيه مي شود در اين شرايط دو وعده غذاي اصلي (سحري و افطاري) و يك ميان وعده (از ميان انواع ميوه ها و نوشيدني ها ) تا قبل از خواب داشته باشيد.

 نوشيدن آب در تمام ساعت هاي بين افطاري و سحري به مقدار زياد و با دماي مناسب توصيه مي شود.

مصرف سبزي هاي تازه يا ميوه در سحر و فاصله افطار تا خواب حتماً لازم است.

سعي كنيد كمي زودتر جهت صرف سحري از خواب بيدار شده و براي چيدن سفره سحري كمك كنيد (اين كار باعث افزايش اشتها در افراد بي اشتها مي شود).
 
 در ماه مبارك رمضان حتما دست كم دو وعده غذاي اصلي را ميل كنيد و از حذف بخصوص سحري جداً خودداري كنيد.

هيچ گاه خوردن سحري را فداي خواب نكنيد و در هنگام سحري از غذاهاي داراي قندهاي پيچيده و غير سرخ كرده استفاده كنيد.

 در برنامه غذايي روزمره خود از فيبرهاي غذايي مثل سالاد، سبزي خوردن، غلات و ميوه ها حتماً استفاده كنيد.

 جهت حفظ شادابي پوست، جلوگيري از تشكيل سنگ هاي كليه و يبوست، نوشيدن حدود 8-6 ليوان آب را فراموش نكنيد.

 از افراط در مصرف مواد غذايي حيواني مثل گوشت و تخم مرغ (بخصوص در هنگام سحري) جداً پرهيز كنيد.

 در برنامه غذايي خود از نان هاي سبوس دار و غلات حتماً استفاده كنيد.

 غذاي خود را به آرامي و آهستگي ميل كنيد و كاملاً آن را بجويد. بخصوص در هنگام سحري سعي كنيد غذا را با عجله نخورده و فرصت كافي براي صرف غذا داشته باشيد.

 به تغذيه نوجوانان در سنين رشد اهميت بيشتري داده و حتماً با متخصصان تغذيه در اين رابطه مشورت كنيد.

 لبنيات را به مقدار كافي (بخصوص در هنگام سحري) در برنامه خود قرار دهيد.

🔸از مواد غذايي حاوي ادويه ها زياد استفاده نكنيد؛ زيرا علاوه بر ناراحتي دستگاه گوارش، به تشنگي شما در طول روز دامن مي زند.

مصرف كله پاچه و سيرابي شيردان باعث افزايش تشنگي در طي روز مي شود، از مصرف آن ها بخصوص در هنگام سحري پرهيز كنيد.

 از افطار كردن با آب سرد، نوشابه و امثال اين موارد خودداري كنيد.

 افطار را با خوردن كشمش، خرما و عسل و يا يك ماده اي داراي قندي طبيعي آغاز كنيد تا به اين ترتيب اشتها كنترل شود ولي از مصرف بيش از اندازه آن ها خودداري كنيد. (خوردن چاي كم رنگ، فرني، حليم بدون روغن، نان و پنير و گردو در آغاز افطار مناسب است.)

 خواب مناسب و كافي در طول مدت روزه داري را فراموش نكنيد. خواب دير هنگام و نامنظم بخصوص در كودكان و نوجوانان باعث كوتاهي قد، چاقي يا لاغري مفرط مي شود و به سلامتي آنان صدمه مي رساند. خواب با شكم پر و بلافاصله پس از صرف سحري در بيشتر اوقات باعث ايجاد بو و طعم نامطبوع در دهان و كسالت و بي نشاطي مي شود. خواب بلافاصله پس از افطار نيز توصيه نمي شود.

 مسواك زدن و بهداشت دهان و دندان همچون روزهاي ديگر سال فوق العاده اهميت دارد. سعي كنيد علاوه بر مسواك، دهان خود را با دهان شويه نيز بشوييد و استفاده نخ دندان را فراموش نكنيد.

 بعد از خوردن سحري، حتي الامكان نخوابيد، چون وضعيت درازكش، سبب برگشت مواد به مري و ترش كردن مي شود و گذشته از آن فرداي آن روز احساس خوبي نخواهيد داشت. اين كار در دراز مدت باعث سوزش سر دل و بيماري «رفلكس معده و مري» مي شود.

 در درجه اول ساعات بعد از سحري و سپس ساعات بعد از افطار، براي مطالعه دانش آموزان و دانشجويان وقت مناسبي است.
تاریخ:
1398/02/18
تعداد بازدید:
149
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal