۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ آبان
سلامت
پوكي استخوان، بيماري خاموش
به مناسبت 20 اكتبر( 28 مهرماه) روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان
به مناسبت 20 اكتبر( 28 مهرماه)  روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان

پوكي استخوان وضعيتي است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگي با ضربات كوچك افزايش مي يابد

 به طور تقريبي از هر 3 زن يك نفر و ازهر دوازده مرد يك نفر به پوكي استخوان دچارمي شوند.

پوكي استخوان عارضه اي است كه با بالا رفتن سن به وجود مي آيد، در نتيجه از استحكام بافت و املاح استخواني كم شده و از مقاومت آن كاسته مي شود.

 در زنان، بعد از سن يائسگي به علت توقف ترشح هورمون هاي زنانه و نقش مهم اين هورمون ها در استحكام استخوان ها، شيوع پوكي استخوان زيادتر مي شود.

افرادي كه كلسيم كافي در رژيم غذايي آنها وجود ندارد و يا ويتامينD كافي دريافت نمي كنند، در معرض ابتلا بيشتر به پوكي استخوان هستند.

كساني كه خود سيگار مي كشند، ياهمنشين سيگاري ها هستند، در معرض پوكي استخوان زودرس قراردارند و زناني كه سيگارمي كشند، دچار پوكي استخوان شديدتري هستند.

استفاده طولاني از كورتن ها و يا داروهاي ادرارآور، مي تواند باعث پوكي استخوان شود البته مصرف يك يا چند آمپول كورتن در سال چنين اختلالي را ايجاد نمي كند.

افرادي كه از بعضي اختلالات هورموني مشخص رنج مي برند، مثل پركاري تيروئيد وپارا تيروئيد، بيماري غددجنسي( كم كاري) و بيماري غدد فوق كليوي(كم كاري يا پركاري) در معرض ابتلاي بالاتري به پوكي استخوان هستند.

تغذيه مناسب، از روشهاي موثر براي پيشگيري از پوكي استخوان است غذاي انسان بايد محتوي پروتئين، املاح كافي و ويتامين هاي لازم باشد، تا روند پوكي استخوان كندتر شود.

كلسيم يكي از اجزاي سازنده استخوان است و بهترين منبع كلسيم و پروتئين، شير، پنير، ماست و غذاهاي دريايي به ويژه ماهي است.

جهت جلوگيري از پوكي استخوان روزانه حداقل 2 الي 3 ليوان شير يا ماست كم چرب مصرف نمائيد.

حداقل ده دقيقه پياده روي روزانه و عدم استعمال دخانيات از راههاي پيشگيري از پوكي استخوان است.

كاهش وزن مانع از تخريب و تحليل مداوم غضروف و مفاصل مي
شود.
 مادران باردار با تغذيه صحيح و استفاده از سبزي، ميوه، لبنيات و نان سبوس دار از ابتلاي فرزندشان به پوكي استخوان پيشگيري نمايند.

سن بالا، مونث بودن، داشتن سابقه فاميلي و مصرف برخي داروها از عوامل خطر ابتلا به بيماري پوكي استخوان است.

🔹استراحت و عدم تحرك باعث تحليل بافت استخواني مي شود توجه داشته باشيد كه ورزش هاي تحمل وزن مثل پياده روي نقش مهمي در رسوب كلسيم در استخوان ها و استحكام آنها دارند.

🔹علائم وعوارض پوكي استخوان
ممكن است دچار پوكي استخوان باشيد، بدون آن كه از بيماري خود اطلاع داشته باشيد.

 به همين سبب است كه پوكي استخوان ”بيماري خاموش“ و يا ”بيماري بي‏سر و صدا“ ناميده مي ‏شود.

 در مراحل اوليه ‏ بروز پوكي استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر مي ‏شود، كه اين ظاهر نشدن علائم تشخيص بيماري را دشوار مي ‏كند.

براي جلوگيري از پوكي استخوان چه بايد كرد؟
پوكي استخوان قابل پيشگيري و درمان است؛ اما از آنجا كه معمولاً تا زمان شكستگي، علامت هشدار دهنده اي ندارد، در تعداد كمي از افراد در زمان مناسب تشخيص داده شده و درمان مي شود.

از اين رو پيشگيري، تشخيص زود هنگام و درمان موثر پوكي استخوان از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.

▫️دريافت كلسيم و ويتامين دي كافي
▫️ترك سيگار
▫️داشتن فعاليت فيزيكي مداوم و متعادل (مثلاً حداقل 30 دقيقه پياده‏روي روزانه)  
▫️ مشورت و تعاومل بيشتر افراد مستعد با پزشك متخصص

منبع: وبداي وزرت بهداشت
تاریخ:
1397/07/28
تعداد بازدید:
61
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal