۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر
پوكي استخوان
تغذيه در پوكي استخوان
پوكي استخوان عارضه اي است كه با افزايش سن به وجود مي آيد و از استحكام بافت و املاح استخواني كم شده و احتمال شكستگي با ضربات كوچك بالا مي رود.

تراكم استخوان ها در سن 20 سالگي به اوج خود مي رسد و در سنين 35-20 سالگي به همان قوت باقي مي ماند و از اين
سن به بعد به تدريج از تراكم استخوان ها كم مي شود.بنابراين تغذيه در اين سنين از اهميت ويژه اي برخوردار است.

عوامل موثر در پوكي استخوان:
بيماري هاي زمينه اي: اختلالات كليوي، كبدي، ديابت، سندرم كوشينگ، پركاري تيروئيدو پاراتيروئيد، و استفاده
طولاني مدت از كورتون ها يا داروهاي ادرارآور باعث پوكي استخوان مي شود.

شيوه زندگي: تغذيه ناكافي( به ويژه دريافت ناكافي كلسيم و ويتامين D) ، عدم تحرك و فعاليت به مدت طولاني، سيگار كشيدن، مصرف الكل و نوشابه هاي گازدار از عوامل موثر در ايجاد پوكي استخوان هستند.

در زنان بعد از سن يائسگي به علت توقف ترشح هورمون هاي زنانه و نقش مهم اين هورمون ها در استحكام استخوان ها شيوع پوكي استخوان افزايش مي يابد.

بهترين روش در پيشگيري از پوكي استخوان:
تغذيه مناسب: مهمترين ماده مغذي در ساخت استخوان كلسيم مي باشد. ميزان نياز هر فرد بالغ به كلسيم حداقل 1200-1000 ميلي گرم در روز مي باشد. البته در كودكان، زنان باردار و شيرده و افراد مسن اين ميزان نياز افزايش مي يابد.

منابع كلسيم: بهترين راه دريافت كلسيم شير و محصولات لبني(به ويژه شير و ماست كم چرب) و انواع ماهي هاي كنسرو شده با استخوان به ويژه ساردين مي باشد.حبوبات پخته شده ، سويا، سبزيجات برگ سبز مثل اسفناج و جعفري، كلم بروكلي، پودينگ هاي تهيه شده با شير از ديگر منابع كلسيم هستند.

دريافت ويتامين D براي جذب كلسيم و سلامتي استخوان ها بسيار ضروري است. اگر روزانه 10 دقيقه در معرض نور آفتاب قرار بگيريد نيازتان به ويتامين D برطرف مي شود.

فعاليت هاي بدني: پياده روي، دويدن، تنيس، واليبال، بسكتبال، دوچرخه سواري باعث رسوب كلسيم در استخوان ها و پيشگيري از پوكي استخوان مي شود.

مكمل كلسيم:
بهترين راه دريافت كلسيم از منابع غذايي مي باشد. اما در صورتي كه دريافت كلسيم از طريق رژيم غذايي ناكافي باشد مي توان از مكمل هاي كلسيم استفاده كرد. براي جذب بهتر مكمل كلسيم نبايد بيش از 500 ميلي گرم از آن را در يك نوبت دريافت كرد. در ضمن بهتر است مكمل كلسيم با معده پر مصرف شود.

نكته: رژيم هاي غذايي كه حاوي ميزان بالايي از سديم و پروتئين هستند باعث افزايش دفع كلسيم از طريق كليه ها مي شوند.

نكاتي در رابطه با افراد خاص:
افرادي كه به خوردن شير به صورت معمول تمايل ندارند مي توانند از ساير محصولات لبني مثل ماست، دوغ، كشك، و شيرهاي طعم دار استفاده كنند.

مصرف كورتون در ورزشكاران باعث كاهش جذب كلسيم از غذا و افزايش دفع كلسيم از طريق كليه ها و به طور كلي پوكي استخوان مي شود.

افرادي كه به عدم تحمل لاكتوز دچار هستند مي توانند از مقادير بسيار كم شير در حد مصرف روزانه 100cc و يا مخلوط كردن شير با انواع غذاها استفاده كنند. همچنين مصرف شيرهاي بدون لاكتوز، پنير و ماست محدوديتي ندارد.
افروز جعفرنيا، كارشناس ارشد تغذيه دانشگاه علوم پزشكي جهرم
تاریخ:
1397/04/26
تعداد بازدید:
73
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal