جهرم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی

  • 1402/05/25 - 17:01
  • - تعداد بازدید: 721
  • - تعداد بازدیدکننده: 685
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Zr
نشست/روز خبرنگار

رئیس دانشگاه در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه: تعامل و ارتباط مستمر قبل از انتشار خبر، از سوء تفاهمات می کاهد

امروز 25 مرداد ماه 1402، به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار و در جهت تقدیر از زحمات اصحاب رسانه شهرستان که نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در حوزه سلامت دارند، نشستی صمیمانه در دفتر رئیس دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر محمد رحمانیان رئیس دانشگاه ضمن خوش آمد گویی و گرامیداشت روز خبرنگار از فعالیت های گسترده این عزیزان که سهم بسیاری در آگاه سازی افکار عمومی دارند قدردانی و تشکر کرد. در ادامه این نشست خبرنگاران پرسش ها، ابهامات و دغدغه های خود را در قالب مطالبات شهروندان از دانشگاه، با دکتر محمد رحمانیان در میان گذاشتند.

دکتر رحمانیان در پاسخ به یکی از مهمترین گلایه های شهروندان که نمود زیادی در فضای مجازی شهرستان پیدا کرده است، یعنی سامانه نوبت دهی کلینیک ها، گفت: خود ما کاملا اذعان داریم که در یک برهه زمانی خاص، سامانه نوبت دهی دچار مشکلاتی شد که برای رفع آن مجبور به جایگزین کردن سامانه جدید شدیم تا بتوانیم ضعف هایی که در سیستم نوبت گیری قبل وجود داشت را برطرف نماییم. مهمترین ویژگی سامانه جدید که محصول یکی از شرکت های معتبر کشور به نام سلامت نگار است، اتصال به سامانه پیامکی است که باعث می شود امکان گرفتن نوبت به تعداد زیاد، از افراد سودجو سلب شود. اما خود این سامانه پیامکی نیز ما را با چالش هایی مواجه کرده که در صددیم با خریداری یک سامانه مستقل و پر سرعت آن را رفع کنیم. سامانه جدید پیامکی احتمالا ظرف یکی دو هفته آینده به سیستم نوبت دهی متصل خواهد شد.

وی افزود: اما در کنار چالش های زیرساختی و فنی، به نظر می رسد تقاضای بالا برای رزرو نوبت برخی از پزشکان خاص در برخی تخصص ها مانند ارتوپدی، چشم، جراحی مغز و اعصاب، زنان و زایمان و... مهمترین دلیل گلایه شهروندان عزیز است. در واقع عدم همخوانی عرضه و تقاضا در برخی رشته ها، باعث ایجاد مشکل در ثبت رزرو نوبت برخی از پزشکان می شود. این در حالی است که رزرو نوبت پزشکان دیگری در همان رشته به راحتی امکان پذیر است. ناگفته نماند که پزشکان ما روزانه تا سقف معینی می توانند بیماران را ویزیت کنند.

به گفته وی در حال حاضر روزانه بالغ بر 2000 نفر در کلینیک های امام رضا (ع) و هنری جهرم تحت ویزیت پزشکان قرار می گیرند که این تعداد ویزیت به غیر از شیراز در هیچکدام از شهرهای دیگر استان اتفاق نمی افتد.

وی در خصوص دریافت هزینه اضافه و یا به اصطلاع عامه دریافت زیرمیزی توسط برخی از پزشکان گفت: دانشگاه به هیچ عنوان با این موضوع کنار نیامده و آن را کاملا غیر قانونی می داند.

دکتر رحمانیان با اشاره به این موضوع که در صد بسیار بالایی از متخصصین ما با کمترین دریافتی، از جان و دل برای بیماران مایه می گذارند، گفت: منکر وجود این پدیده در مجموعه درمانی دانشگاه نیستیم و در صورت مواجهه با شکایت از سوی شهروندان عزیز سریعا به آن رسیدگی خواهیم کرد.
وی افزود: متاسفانه پدیده زیر میزی تبدیل به یک چالش کشوری شده است که حل و فصل آن نیاز به اقدامات زیربنایی و اساسی در سطح ملی دارد. البته ما این موضوع را با استان نیز در میان گذاشته ایم و پیشنهاداتی نیز در این زمینه به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه کرده ایم تا حداقل اگر قرار است تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود، در سطح استان اجرایی شود.

دکتر رحمانیان در مورد راه اندازی دستگاه سنگ شکن برون اندامی گفت: همیشه هدف و نیت ما این بوده که سرویس سنک شکن با تعرفه دولتی به مردم ارائه خدمت نماید. چنانچه این دستگاه سال ها با همین رویه در بیمارستان پیمانیه در اختیار مردم قرار داشت. امروز نیز دستگاه دیگری توسط خیر محترم خریداری و به دانشگاه اهداء شده است که بزودی در بیمارستان سید الشهداء جهرم نصب و راه اندازی خواهد شد.

تعارض منافع در بحث نظارت بر داروخانه ها و رسیدگی به تخلفات آنها از دیگر موضاعاتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد و رئیس دانشگاه در توضیح آن گفت: در بحث نظارت بر داروخانه ها هیچ تعارض منافعی وجود ندارد و اساسا بحث نظارت بر داروخانه ها قائل به شخص خاصی نیست. طبق قانون بازرسین معاونت غذا و دارو دانشگاه در قالب یک تیم مشخص بصورت ادواری در طول سال بصورت محسوس و نامحسوس از تمام داروخانه ها بازدید و هر گونه تخلف را ثبت و گزارش می کنند.

دکتر رحمانیان با اشاره به پرداختی های دانشگاه به پرسنل بخصوص کادر درمان نیز گفت: پرسنل درمانی ما از بهترین ها هستند که بدون تلاش و از خودگذشتگی آنها امکان خدمت رسانی به مردم عزیز وجود ندارد، بدون شک پرداخت مطالبات آنها به اندازه زحماتی که برای سیستم درمان می کشند نیست. اما بر اساس شرایط و تا آنجایی که این امکان وجود داشته مطالبات این عزیزان را پرداخت کرده ایم.

دکتر رحمانیان در ادامه با اشاره به تعامل و ارتباط خبرنگاران محترم با روابط عمومی و مسئولین دانشگاه قبل از پوشش خبر گفت: این تعامل موجب می شود از ایجاد بسیاری از سوتفاهم ها جلوگیری شود. ما به هیچ عنوان خواستار عدم انتشار انتقادها یا حتی گلایه ها نیستیم، اما خواستار آنیم که خبرها با نگاهی همه جانبه و جزئی نگر تهیه و منتشر شود.
  • گروه خبری : مناسبت
  • کد خبر : 26
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام