جهرم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی

  • 1402/09/15 - 12:17
  • - تعداد بازدید: 1102
  • - تعداد بازدیدکننده: 1047
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZGv
پویش ملی سلامت (۲۰ آبان تا ۲۰ دی ۱۴۰۲) غربالگری دیابت و پرفشارخون و دیابت

از کجا بفهمیم فشار خونمان بالا رفته یا نه؟

از کجا بفهمیم فشار خونمان بالا رفته یا نه؟

فشار خون
متاسفانه این بیماری، هیچ علامت خاصی و این همان چیزی است که فشار خون را به یک قاتل آرام و بی سرو صدا تبدیل می کند. تنها تعداد اندکی از مبتلایان ممکن است در همان مراحل اولیه بیماری دچار سردرد های گنگ، سرگیجه یا خون دماغ شوند. اما در بیشتر موارد، این علائم وقتی ایجاد می شوند که فشار خون حسابی بالا رفته و کار به جاهای باریک کشیده باشد.
 
علائم فشار خون:
تاری دید
سردرد و سرگیجه
خون دماغ
احساس درد در قفسه سینه
نامنظمی ضربان قلب (آرتیمی)
تنگی نفس
ورم شکم
 
فشار خون تحت تاثیر چه عواملی است؟
سن: با افزایش سن، خطر بروز فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار خون در اوایل میانسالی در بین مردان بیشتر است اما زنان بعد از یائسگی بیشتر در معرض این بیماری اند.
سابقه خانوادگی: آنهایی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده شان به این بیماری دچار باشند، احتمال ابتلای خودشان هم به فشار خون بیشتر خواهد بود.
 
اضافه وزن: هر چه وزنتان بیشتر باشد، به این بیماری نزدیک ترید.
 
کم تحرکی: هر چه کم تحرک تر باشید، تعداد ضربان قلب تان کم تر خواهد بود و هر چه تعداد ضربان های قلبتان کم تر باشد، انقباضات قلبی تان شدید تر می شود و این نیروی وارد بر رگ هایتان را افزایش می دهد و طبیعتا فشار خونتان را بالا می برد.
 
استعمال دخانیات و الکل: مواد شیمیایی داخل تنباکو به دیواره شریان ها آسیب می زند و آنها را تنگ می کند و هر چه قطر رگ کم تر شود فشار خون بیشتر می شود. الکل نیز می تواند به قلب آسیب برساند و باعث افزایش فشار خون شود.
 
مصرف بیشتر از اندازه سدیم: وقتی از سدیم حرف می زنیم، در واقع از نمک طعام صحبت می کنیم که باعث می شود کلیه ها آب کمتری دفع کنند و به این ترتیب مایع زیادی در بدن جمع می شود. این احتباس آب باعث افزایش حجم خون و در نتیجه افزایش فشار خون خواهد شد.
 
مصرف کمتر از اندازه پتاسیم: در بدن ما تعادلی بین سدیم و پتاسیم بر قرار است که اگر یکی بالا برود دیگری پایین می آید. یعنی اگر میزان پتاسیم بدن شما پایین بیاید، میزان سدیم خونتان دچار افزایش می شود و این یعنی شما در خطر فشار خون هستید.

 
استرس: استرس باعث افزایش موقت اما شدید فشار خون می شود.
 
عوامل دیگر: کلسترول بالا، بیماری دیابت، بعضی بیماری های کلیوی، حاملگی و وقفه تنفسی حین خواب از عواملی هستند که می توانند احتمال بروز فشار خون را بیشتر کنند.

کمیته بهداشت و درمان، زیر کمیته آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
  • گروه خبری : آموزش سلامت,پویش ملی سلامت
  • کد خبر : 724
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام