جهرم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی

  • 1402/07/29 - 11:06
  • - تعداد بازدید: 637
  • - تعداد بازدیدکننده: 601
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /Zbn
ثبت اختراع در سطح ملی

ثبت اختراع حسگر دقیق قند خون توسط مخترعان دانشگاه علوم پزشکی جهرم

به گزارش وبدا جهرم؛ دکتر امیر عبدلی، سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ضمن اعلام این خبر گفت: دکتر سید ابراهیم موسوی فرد، عضو هیات علمی گروه بیوشیمی و مدیر اداره تعالی فرهنگی دانشگاه به همراه دو تن از دانشجویان دانشگاه، آقایان محمد رضا کریم زاده و علی مردانه، موفق به ثبت اختراع ملی تحت عنوان "حسگر غیر آنزیمی گلوکز بر پایه نانوآرایه های سولفید کبالت و مس مشتق شده از شبکه های آلی فلزی" شدند.

 ثبت اختراع حسگر دقیق قند خون توسط مخترعان دانشگاه علوم پزشکی جهرم

این اختراع که در زمینه مهندسی پزشکی بوده و واجد خصوصیات مافوق می باشد موفق به ثبت ملی به شماره 109773 در اداره ثبت اختراعات با حمایت صندوق پژوهشگران و فناوران کشور گردید.

بر اساس آخرین آمار، حدود 8 ملیون نفر از جمعیت کشورمان مبتلا به دیابت می باشند و بیش از ۴۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشورمان یا دیابتی هستند یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

پره دیابت یک قدم قبل از ابتلا به دیابت است، افراد مبتلا به پیش‌دیابت گرچه قند خون بالایی دارند، اما هنوز علائم دیابت را از خود بروز نداده‌اند. اندازه گیری دقیق قند خون مهمترین فاکتور برای غربالگری بیماری دیابت است و به طور معمول توسط دستگاه‌های گلوکومتر خانگی انجام می‌شود.

اما هزینه بالا، عدم پایداری در تغییرات دمایی و رطوبتی و نیز حساسیت پایین‌تر نسبت به نتایج آزمایشگاه از معایب این دستگاه‌ها است. از اینرو اختراع حسگری دقیق، پایدار و ارزان بدون نیاز به آنزیم‌های گرانقیمت بکار رفته در گلوکومتر‌های تجاری اهمیت بسیار زیادی در حوزه کنترل دیابت کشور دارد.

دکتر عبدلی این موفقیت چشمگیر را به جناب آقای دکتر موسوی و خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی جهرم تبریک گفت.

  • گروه خبری : تحقیقات و فناوری
  • کد خبر : 239
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام